Danske Medier Research, DR, Bauer Media og Radio24syv er på trapperne med et Podcastindex, der indsamler brugen af podcasts på tværs af kanaler. Danske Medier Research opfordrer interesserede medlemmer til at skrive til mbz@danskemedier.dk, hvis man ønsker at være en del af det nye Podcastindex.
Efter flere års tilløb er en branchemåling af podcastforbruget i Danmark på trapperne. Danske Medier Research, DR, Bauer Media og Radio24syv står bag det nye Podcastindex, hvis formål blandt andet er at skabe fælles standarder.
– Etableringen af det nye Podcastindex har grundlæggende to formål. Parterne ønsker at skabe åbenhed om et område, som længe har været lukket og uden fælles standarder og opgørelsesmetoder. Podcastindexet skal skabe en fælles referenceramme, så alle interessenter ét samlet sted, kan danne sig et overblik over, hvad der rører sig blandt danske podcasts. Derudover er det naturligvis også en forhåbning, at Podcastindexet kan være med til at vise det kommercielle potentiale, der gemmer sig i podcasts, siger Marianne Bugge Zederkof, direktør for Danske Medier Research.
Podcastmålingerne vil bygge på mediernes egne data, som registreres, når en podcast bliver hentet fra den server, som mediet har lydfilen liggende på – uanset om den bliver afspillet via dr.dk, Radioplay, Apple eller Googles podcast-apps, Soundcloud eller en helt sjette udbyder.
Læs mere om det nye Podcastindex på Mediawatch.
Håber at få store og små med
De fire parter bag Podcastindexet har i første omgang valgt en billig og lavpraktisk løsning. En prioritering som parterne begrunder med ambitionen om, at få så mange med som muligt.
– Når vi går i luften, starter vi på et niveau, hvor vi håber at mange af podcastproducenterne i Danmark kan være med. Indledende starter vi med at optælle antallet af streams og downloads på ugebasis og serie- og kanalniveau. På den måde holder vi omkostningerne på et niveau, i forhåbning om , at vi kan få både store og små podcastudgivere med, siger Marianne Bugge Zederkof og uddyber:
– I første omgang kan vi ikke sammenligne Podcastindexet med Gallup-lyttertallene, vi kender fra flow-radio. Vi måler ikke antallet af lyttere, men antal streams og downloads. Det betyder, at der vil være usikkerhedsmomenter i de tal, vi publicerer. Men vi har defineret et fælles regelsæt, der gør, at vi får nogle anvendelige og transparente tal for branchen, siger Marianne Bugge Zederkof.
Vil I være med?
I Danske Medier Research er forventningerne til det nye Podcastindex store. Allerede fra dag 1 håber vi, at vores medlemmer, der producerer podcast, vil være med.
– Danske Medier Research er glade for at være en del af dette nye initiativ og at kunne tilbyde medlemmerne at være med i offentliggørelsen af podcast-data, i tillæg til de mange andre data som Danske Medier Research tilbyder medlemmerne, slutter Marianne Bugge Zederkof.
Podcastindexet forventes at udkomme med de første data I løbet af efteråret. Har du spørgsmål eller ønsker I at være med?
Kontakt Marianne Bugge Zederkof på mail mbz@danskemedier.dk