radioradio2019
 

Podcastindex er på vej – skal jeres podcast være med?

Danske Medier Research, DR, Bauer Media og Radio24syv er på trapperne med et Podcastindex, der indsamler brugen af podcasts på tværs af kanaler. Danske Medier Research opfordrer interesserede medlemmer til at skrive til mbz@danskemedier.dk, hvis man ønsker at være en del af det nye Podcastindex.

Efter flere års tilløb er en branchemåling af podcastforbruget i Danmark på trapperne. Danske Medier Research, DR, Bauer Media og Radio24syv står bag det nye Podcastindex, hvis formål blandt andet er at skabe fælles standarder.

– Etableringen af det nye Podcastindex har grundlæggende to formål. Parterne ønsker at skabe åbenhed om et område, som længe har været lukket og uden fælles standarder og opgørelsesmetoder. Podcastindexet skal skabe en fælles referenceramme, så alle interessenter ét samlet sted, kan danne sig et overblik over, hvad der rører sig blandt danske podcasts. Derudover er det naturligvis også en forhåbning, at Podcastindexet kan være med til at vise det kommercielle potentiale, der gemmer sig i podcasts, siger Marianne Bugge Zederkof, direktør for Danske Medier Research.

Podcastmålingerne vil bygge på mediernes egne data, som registreres, når en podcast bliver hentet fra den server, som mediet har lydfilen liggende på – uanset om den bliver afspillet via dr.dk, Radioplay, Apple eller Googles podcast-apps, Soundcloud eller en helt sjette udbyder.

Læs mere om det nye Podcastindex på Mediawatch.

Håber at få store og små med
De fire parter bag Podcastindexet har i første omgang valgt en billig og lavpraktisk løsning. En prioritering som parterne begrunder med ambitionen om, at få så mange med som muligt.

– Når vi går i luften, starter vi på et niveau, hvor vi håber at mange af podcastproducenterne i Danmark kan være med. Indledende starter vi med at optælle antallet af streams og downloads på ugebasis og serie- og kanalniveau. På den måde holder vi omkostningerne på et niveau, i forhåbning om , at vi kan få både store og små podcastudgivere med, siger Marianne Bugge Zederkof og uddyber:

– I første omgang kan vi ikke sammenligne Podcastindexet med Gallup-lyttertallene, vi kender fra flow-radio. Vi måler ikke antallet af lyttere, men antal streams og downloads. Det betyder, at der vil være usikkerhedsmomenter i de tal, vi publicerer. Men vi har defineret et fælles regelsæt, der gør, at vi får nogle anvendelige og transparente tal for branchen, siger Marianne Bugge Zederkof.

Vil I være med?
I Danske Medier Research er forventningerne til det nye Podcastindex store. Allerede fra dag 1 håber vi, at vores medlemmer, der producerer podcast, vil være med.

– Danske Medier Research er glade for at være en del af dette nye initiativ og at kunne tilbyde medlemmerne at være med i offentliggørelsen af podcast-data, i tillæg til de mange andre data som Danske Medier Research tilbyder medlemmerne, slutter Marianne Bugge Zederkof.

Podcastindexet forventes at udkomme med de første data I løbet af efteråret. Har du spørgsmål eller ønsker I at være med?
Kontakt Marianne Bugge Zederkof på mail mbz@danskemedier.dk

Mest læste

Læs også

Oplæg om den administrative håndtering af den nye ferielov

Volder samspillet mellem eIndkomst, Feriepengeinfo og FerieKonto problemer hos jer? Og er I heller ikke helt skarpe på, hvordan I skal forholde jer til de indefrosne feriemidler i overgangsperioden fra gammel til ny ferieordning? Så få svarene her.

Nordic Media Programme begynder i København januar 2020

En døråbner til virkeligheden og til et fantastisk netværk. Sådan beskriver tidligere NMP-deltagere Nordic Media Programme, der i 2020 gennemføres for 26. gang. NMP er et af de ældste og mest aktive forløb for professionel lederudvikling i Norden.

Fra Pressens Hus til Mediernes Hus

Efter mere end 50 år i Pressens Hus i Skindergade flytter Danske Medier, Danske Medier Arbejdsgiver og Danske Medier Research pr. 1. december 2019 til Københavns Nordhavn.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)