Techgiganter
 

Regeringen taber oplagt mulighed for at styrke medierne overfor techgiganter på gulvet

Pressemeddelelse

Den danske regering vil implementere et EU-direktiv i dansk copyright lov uden at inkludere en oplagt mulighed, der ellers ville styrke danske frie mediers vilkår overfor techgiganterne.  
På tværs af partifarver har politikerne på Christiansborg gennem længere tid udtrykt dyb bekymring for techplatformenes magt og indflydelse på vores hverdag. Senest brugte statsminister Mette Frederiksen en betydelig del af sin taletid i Folketingets afslutningsdebat i går på at råbe vagt i gevær om de vidtrækkende konsekvenser, som techmastodonterne har for mennesker og samfundet.

Alligevel undlader regeringen at høste den lavest hængende frugt ved nu at gennemføre implementeringen af et EU-direktiv om ophavsret uden den mest oplagte mulighed for at understøtte danske frie medier ved at give dem en kollektiv forhandlingsret overfor techgiganterne.

Danske Medier har sammen med andre brancheaktører ad flere omgange opfordret regeringen til at inkludere en national aftalelicens i den nye ophavsretlov, der har til formål at sætte ind overfor techselskabers adgang til at tekst- og dataminere danske mediers indhold.

At regeringen nu skyder dette til hjørne, er ifølge Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, ”helt uforståeligt”. Danske mediers position overfor de største techvirksomheder vil blive svækket uden aftalelicensen, pointerer den adm. direktør.

”En national aftalelicens er helt nødvendig for mere fair konkurrencevilkår og en bedre forhandlingsposition overfor techgiganterne. Her er det centralt, at også AI-området blev inkluderet i en kommende opdateret udgave af copyright-loven. Desværre har regeringen ikke grebet den ellers oplagte mulighed for at sætte begrænsninger for techgiganternes dominerende adfærd og sikre rettighedshaveres vilkår. Det er dybt kritisabelt og helt uforståeligt, at regeringen vælger ikke at tage et helt oplagt værktøj i brug for at styrke rettighedshaveres position overfor techvirksomheder, der lige nu frit udnytter kvalitetsindhold til egen fordel,” siger Mads Brandstrup.

Kontakt:

Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
+45 61 77 08 43
joa@danskemedier.dk

Læs også

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev