Global Youth News Lab - Defining News Values for GenZ
News avoidance – undgåelse af nyheder – er et stigende problem, hvor befolkningen vender sig mod nyhedsjournalistik og bevidst fravælger at læse, se og lytte til nyheder.
Dette kan skyldes mange årsager. Eksempelvis, at man som borger finder mængden af tilgængelig information for stor og uoverskuelig, at nyhederne er for negative og deprimerende, eller at man ikke føler, at det gør en forskel for ens engagement i samfundet at forholde sig til nyheder og følge med i medierne.
Medieindustrien har længe kæmpet med at interessere og engagere særligt de yngre målgrupper i digitale journalistiske nyhedsprodukter. De unge udgør en vigtig målgruppe, da de er både nutidens og fremtidens borgere og mediebrugere. Netop derfor er det en central opgave for de publicistiske medier at forsøge at vende denne udvikling ved at blive bedre til at tiltrække de unge brugere og få dem engageret i værdien af troværdig nyhedsjournalistik i forhold til et frit og sundt demokratisk samfund.
Derfor tog Danske Medier i samarbejde med World Association of News Publishers (WAN-IFRA), NewsArcade – Seriously Play the News!, Copenhagen Legacy Lab, Syddansk Universitet og The International People’s College (IPC) kampen op og ville se, hvad der skulle til for, at de unge ville engagere sig i nyhedsjournalistik og journalistiske produkter.
I en intensiv workshop på Den Internationale Højskole deltog 12 delegerede fra kongressen sammen med 70 internationale højskolestuderende fra IPC dagen inden kongressen startede. Her skulle de studerende og delegerede samarbejde om at lave et nyt sæt globale nyhedskriterier, som netop var skræddersyet til de unge.
Nyhedskriterierne “The Copenhagen Criteria – News Values for Generation Z” blev præsenteret på kongressen af tre unge fra højskolen i en fuld sal.
Se en kort video fra Copenhagen Legacy Lab om hele forløbet.