Ukrainian Media Fund
 

Danske Medier går sammen med nordiske søsterorganisationer om at oprette Ukrainian Media Fond

Siden begyndelsen af marts har nordiske medieorganisationer arbejdet intensivt for at rejse midler til støtte for ukrainske medier. Nu går organisationerne sammen med polske Gazeta Wyborcza Foundation om at oprette en fond, der skal sikre grundlag for medierne på længere sigt. Der er d.d. indsamlet godt 4,5 mio. kr. og med et bidrag på 0,5 mio. kr. fra JP/Politikens Hus runder den danske del af indsamlingen nu 1 mio. kr.

”Det står desværre klart, at det ikke er nok at tænke i akut levering af skudsikre veste, hjelme og andet sikkerhedsudstyr. For at sikre, at de uafhængige, ukrainske medier kan fortsætte med at bringe nyheder, er der brug for en mere vedvarende understøttelse. Takket været den store opbakning fra danske medievirksomheder, er vi i stand til at tilpasse indsatsen til den ekstraordinære situation, Ukraine står i,” udtaler Danske Mediers adm. direktør om nødvendigheden af at oprette en egentlig fond.

Først og fremmest skal fonden yde økonomisk støtte til de ukrainske medier efter grundlaget for bl.a. annonceindtægter er revet væk under medierne. Medierne kæmper med at betale operationelle udgifter, og som konsekvens har mange journalister, der er blevet tilbage i landet for at dække krigen, ingen indkomst til at forsørge sig selv og deres familie. Fondens midler skal derfor blandt andet gå til journalisters lønninger.

”Behovet for journalister, der sandfærdigt rapporterer fra forskellige dele af Ukraine er afgørende i den informationskrig, vi sideløbende ser udspille sig på særligt internettet. Det er af en grund, at man siger, at sandheden er det første offer i krig, og propaganda i form af trolls og deep fake er blevet en uundgåelig del af moderne krigsførelse. Jeg ser det derfor som vores pligt at støtte op om journalisternes arbejde i regionen,” siger Mads Brandstrup.

Fondens arbejde er delt på fire områder. Til dels handler indsatsen om at sikre den akutte understøttelse af operationel drift og levering af sikkerhedsudstyr. Derudover skal fonden sikre, at journalister og deres familier kan genhuses i andre europæiske lande, hvis det bliver nødvendigt, samt levere langsigtet finansiering og infrastruktur til genopbyggelse af medierne i kølvandet på krigens konsekvenser.

Parterne bag fonden tæller Gazeta Wyborcza Foundation, Danske Medier, Bonnier News, Medialiitto, Mediebedriftene, News Media Finland og TU Medier i Sverige. Fonden oprettes med midlerne, der er indsamlet fra bl.a. danske medievirksomheder siden marts.

Kontakt

Mads Brandstrup
Administrerende direktør i Danske Medier
mab@danskemedier.dk
+ 45 92 82 32 84

Alle danske medier kan bidrage til indsamlingen ved at henvende sig til mail@danskemedier.dk.

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev