Phone_DMR_Artikel
 

Det Danske Reklamemarked 2021
– Accelererende vækst for digital annoncering

Pressemeddelelse

IRM udgiver i dag Det Danske Reklamemarked 2021 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research.

Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2021 i Danmark steg med knap 15% i forhold til 2020. Annonceomsætningen for Internet alene oversteg 10 mia. kr.

Danske Medier lancerer på mandag den mere detaljerede årlige analyse af det digitale annoncemarked i rapporten Online Markedsstatistik 2021, hvorfra disse data stammer. Reklameforbrugsundersøgelsen sætter udviklingen på det digitale annoncemarked i relation til de samlede reklameinvesteringer.

Rapporten Det Danske Reklamemarked 2021 viser det samlede overblik over vindere og tabere på annoncemarkedet. I 2021 står vinderne bemærkelsesværdigt klart frem, idet samtlige kategorier i kategorien ‘Internet’ har tocifrede vækstrater.

Positive vækstrater finder man bl.a. også i kategorien ‘Podcast, der har premiere som en del af Reklameforbrugsundersøgelsen, med en vækst på 62%.

Skandinavien

Udviklingen i annonceomsætningen i Danmark følger med få undtagelser udviklingen i de øvrige nordiske lande. Både i Sverige og Norge er der tilsvarende tocifrede vækstrater på internet. Til gengæld vækster radio væsentlig mere i de nordiske nabolandede, mens Danmark ser klart større stigninger for bl.a. special- og fagmedier.

De skandinaviske data stammer fra IRMs årlige medieomsætningsstatistikker. De overordnende tabeller er til rådighed som appendix til Det Danske Reklamemarked 2021, der kan rekvireres via Danske Medier Research.

Rapporten kan købes via formularen nedenfor. 

Pris for medlemmer af Danske Medier/Kreativitet & Kommunikation er 3.995 kr. eks. moms. Prisen for ikke-medlemmer er 8.495 kr. eks. moms.

Bag undersøgelsen

Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM, Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.

Det Danske Reklamemarked 2021

Her kan du købe rapporten 'Det Danske Reklamemarked 2021'.

"*" indicates required fields

Medlem af Danske Medier eller Kreativitet & Kommunikation?*
Navn*

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev