Høringssvar
Indledningsvis vil Danske Medier påpege, at foreningen grundlæggende mener, at magasiner bør omfattes af den digitale nulmoms på lige fod med nyhedsmedierne. Dette ville sikre en objektiv og let forståelig mediestøtte fremfor puljer der søges, hvilket altid vil indeholde et skær af smagsdommeri.
Siden 2019 har digitale nyhedsmedier haft en nulmoms og dermed været ligestillet med de trykte nyhedsmedier. Med ambitionen om en mediebranche med bedst mulige betingelser for udvikling og imødekommelse af mediebrugernes virkelighed, bør der indføres en nulmoms for alle digitale medier. Det vil ligestille de digitale medier – herunder magasiner på nettet – med nyhedsmedierne.
Mange magasiner, special- og nichemedier udvikler i dag produkter udelukkende til nettet, da en stor og fortsat voksende andel af forbruget af redaktionelt indhold findes her. Derfor bør disse underlægges samme skatte- og afgiftsmæssige vilkår som de øvrige digitale medier.
Om end denne skævhed i mediemarkedet fortsat gør sig gældende, vil Danske Medier vil gerne anerkende regeringen og forligspartierne for at have vedtaget magasinpuljen, samt foreslå en række mindre justeringer og præciseringer af bekendtgørelsen, der bør implementeres for at sikre, at puljens midler tilfalder de magasiner, der politisk har været ambitionen.