Danske Mediers mærkesager
I en verden under konstant forandring og med voksende globale trusler, er det afgørende, at vi står vagt om de publicistiske medier. De mange kriser oveni hinanden viser, måske tydeligere end nogensinde før, at tiden ikke er til politisk gambling med private medier, som er en essentiel del af vores demokratiske infrastruktur. Desværre er de private medier i dag presset på flere fronter.
Eksplosivt stigende inflation og elpriser. Techgiganter, der på rekordtid har opslugt hovedparten af annoncemarkedet. Statsejede medier, som i tiltagende grad konkurrerer med de private medier ved at stille samme type produkter gratis tilgængeligt for mediebrugerne, som de private medier skal finansiere på markedsvilkår.
Udfordringerne kalder på politisk handlekraft, der skal sikre, at frie, publicistiske medier styrkes, så vi bedst muligt kan varetage vores kerneopgaver: Oplyse, stille de svære spørgsmål, skabe debat. Stille magthavere til ansvar og binde os sammen som land.
Stærke og frie medier er et værn mod magtmisbrug, misinformation, ekkokamre og uigennemskuelige algoritmer. De er vigtige for sammenhængskraften i Danmark. Og de er forudsætningen for et sundt demokrati og for vores demokratiske samtale.
Danskerne fortjener, at politikerne forpligter sig til at sikre de bedste muligheder for publicistiske medier.
Danske Medier opfordrer derfor til, at politikerne i Folketinget vil:
-
Gå hele vejen for at stille techgiganter til ansvar og forbedre arbejdsvilkår for publicistiske medier
-
Styrke forudsætningerne for at drive kommercielt bæredygtige, uafhængige danske medier
-
Sikre stærke og frie medier i hele landet
Dicle Duran Nielsen
Adm. direktør