Annoncemarked

Danske Medier Research er centrum for Danske Mediers løbende indsamling af relevante data om branchen, omsætning, annoncer og abonnenter. 

Vi koordinerer alt vedrørende markedsmåling, dataindsamling og statistikudarbejdelse og bistår medlemmerne med rådgivning om læsertal, lyttertal, brugertal, metoder mm. Det sker blandt andet i Dansk Online Index, Index Danmark, Gallup Lyttertal, oversigter af reklameforbruget og an­noncestatistikker, som du kan læse mere om nedenfor. 

Dagbladenes Annoncestatistik

Note: Bemærk at annoncestatistikken er blevet korrigeret tilbage i tid. Du skal derfor kun benytte dig af nedstående tabel og ikke tidligere downloadede tabeller. 

Ugeavisernes Annoncestatistik

Dagbladenes Annoncestatistik er en aggregeret statistik over annonceomsætningen, opdelt regionalt/lokalt samlet, og landsdækkende for sig.

Note – 1. kvartal 2024: I forbindelse med en omlægning af indsamling og aggregering af data, kan vi konstatere, at der er behov for en ekstra validering. Vi arbejder med hurtigst muligt at opdatere data. Indtil da suspenderer vi data for Q1 2024

De lokale ugeavisers annoncestatistik er en aggregeret statistik over annonceomsætningen, inddelt i kvartaler.

Statistikken bliver udgivet kvartalsvis, med et kvartals forsinkelse

Danske Medier Research indsamler data fra hver enkelt ugeavis og aggreger data derefter. Statistikken giver derfor et meget præcist billede af ugeavisernes annonceomsætning kvartal for kvartal.

2024
  • Ugeavisernes annoncestatistik 2024 (Excel)
2023
  • Ugeavisernes annoncestatistik 2023 (Excel)
2022
  • Ugeavisernes annoncestatistik 4. kvt. 2022 (Excel)
  • Ugeavisernes annoncestatistik 3. kvt. 2022 (Excel)

Annoncebarometer for specialmedier

Annoncebarometeret blev etableret i 1992 for at skabe et veldokumenteret grundlag at vurdere mediegruppens annonceudvikling på. Kreativitet og Kommunikations barometer (baseret på indberetning fra de største medie-/reklamebureauer) fanger under 10 pct.af omsætningen indenfor fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner; hovedparten af annonceomsætningen for denne mediegruppe aftales direkte mellem annoncør og blad. 

Annoncebarometeret er inddelt i branchegrupper. For hver gruppe indsamles omsætningstal for de 2-5 største blade. Disse blade repræsenterer majoriteten af specialmediernes samlede annonceomsætning. Danske Mediers medlemsblade repræsenterer den overvejende andel af den samlede omsætning indenfor mediegruppen fagblade jf. Reklameforbrugsundersøgelsen. Barometeret udgives kvartalsvis.

Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.

mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev