1600x900_dmrlogo
 

Det Danske Reklamemarked 2018: Digital tager næsten 6 ud af 10 annoncekroner

Viden fra Danske Medier.

IRM, Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research offentliggør i dag rapporten Det Danske Reklamemarked (reklameforbrugsundersøgelsen), der er den årlige opgørelse af annonceomsætningen. Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2018 i Danmark er steget med 1,8 pct. i forhold til 2017.

I lighed med sidste år skal fremgangen bl.a. findes på radio og outdoor, der vækster med henholdsvis 5 pct. og 11 pct. En lignende vækst kan findes på den digitale omsætning.

I 2018 nåede annonceomsætningen for radio nye rekorder. Markedet, drevet af gode lyttertal og en stigende interesse for audio generelt, rundede 400 mio. kr.

I reelle kroner er det endnu en gang internettet, der ubetinget står for den største fremgang og omsatte for mere end 8 mia. kr. i 2018, ud af i alt 13,9 mia. kr.  Der henvises i øvrigt til rapporten Online Markedsstatistik 2018 for detaljer om den digitale vækst.

Skandinavien
Sammenlignet med de øvrige skandinaviske lande er væksten i Danmark beskeden. I Norge steg omsætningen fra 2016 til 2017 med 2,7 pct., mens Sverige fortsat buldrer derudaf med en vækst på 6,1 pct. Tilbagegangen på trykte nyhedsmedier i Sverige og Norge ligger en smule under Danmark, men også her oplever man, at internet tager de tocifrede stigningstakter.

De skandinaviske data stammer fra IRMs årlige medieomsætningsstatistikker. De overordnende tabeller er til rådighed som appendix til Det Danske Reklamemarked 2018, der kan rekvireres via Danske Medier Research.

Om undersøgelsen
Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM – Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.

For at sikre en høj grad af branchekendskab og validitet af data har der – som i de tidligere år – været gjort brug af eksperter inden for de enkelte mediegrupper, ligesom ekstern lektor Ole E. Andersen, CBS har medvirket som særlig sagkyndig.

Køb rapporten
Rapporten kan købes ved at kontakte Direktør Marianne Bugge Zederkof på mbz@danskemedier.dk.
Prisen for medlemmer af Danske Medier/Kreativitet & Kommunikation er 2.995 kr. ex. Moms.
Prisen for ikke-medlemmer er 7.995 kr. ex. moms

Link til tabeller fra forrige års rapporter
P

Eventuelle spørgsmål kan rettes til
Formand, Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse, Marianne Bugge Zederkof, +45 20 76 50 99
Direktø, IRM, Madeleine Thor, +46 73-358 57 41

Læs også

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Danske Medier: Godt minister vil sikre mulighed for tv-optagelser af byrådsmøder

Danske Medier henvendte sig den 5. maj til indenrigs- og boligminister Christian Raabjerg-Madsen med en opfordring til, at de kommuner som for eksempel Herlev, der endnu ikke har tilladt journalister at optage kommunalbestyrelsesmøder, at få det tilladt. Nu er der tikket et svar ind fra ministeren, som adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, ser med positive øjne på.

Høringssvar: Høring over Public Service-redegørelser

Danske Medier har afgivet høringssvar vedrørende public serviceredegørelserne for 2021 fra DR, TV 2/Danmark A/S, de regionale TV 2-virksomheder, FM 4 A/S
(Radio4) og Kulturradio Danmark A/S (24syv). Danske Medier skal i dette høringssvar fokusere på
DR’s public service-redegørelse for 2021.

Årets vindere kåret til Danske Mediers Designpriser 2022

På restaurant SULT i København blev kreativ og innovativ journalistik i dag hyldet til uddelingen af Danske Mediers Designpriser. Den festlige begivenhed bød også gæsteoplæg fra New York Times, der gav indblik i grafik, visuelle elementer, AI og data som en del af den journalistiske fortælling.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev