1600x900_dmrlogo
 

Det Danske Reklamemarked 2018: Digital tager næsten 6 ud af 10 annoncekroner

Viden fra Danske Medier.

IRM, Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research offentliggør i dag rapporten Det Danske Reklamemarked (reklameforbrugsundersøgelsen), der er den årlige opgørelse af annonceomsætningen. Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2018 i Danmark er steget med 1,8 pct. i forhold til 2017.

I lighed med sidste år skal fremgangen bl.a. findes på radio og outdoor, der vækster med henholdsvis 5 pct. og 11 pct. En lignende vækst kan findes på den digitale omsætning.

I 2018 nåede annonceomsætningen for radio nye rekorder. Markedet, drevet af gode lyttertal og en stigende interesse for audio generelt, rundede 400 mio. kr.

I reelle kroner er det endnu en gang internettet, der ubetinget står for den største fremgang og omsatte for mere end 8 mia. kr. i 2018, ud af i alt 13,9 mia. kr.  Der henvises i øvrigt til rapporten Online Markedsstatistik 2018 for detaljer om den digitale vækst.

Skandinavien
Sammenlignet med de øvrige skandinaviske lande er væksten i Danmark beskeden. I Norge steg omsætningen fra 2016 til 2017 med 2,7 pct., mens Sverige fortsat buldrer derudaf med en vækst på 6,1 pct. Tilbagegangen på trykte nyhedsmedier i Sverige og Norge ligger en smule under Danmark, men også her oplever man, at internet tager de tocifrede stigningstakter.

De skandinaviske data stammer fra IRMs årlige medieomsætningsstatistikker. De overordnende tabeller er til rådighed som appendix til Det Danske Reklamemarked 2018, der kan rekvireres via Danske Medier Research.

Om undersøgelsen
Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM – Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.

For at sikre en høj grad af branchekendskab og validitet af data har der – som i de tidligere år – været gjort brug af eksperter inden for de enkelte mediegrupper, ligesom ekstern lektor Ole E. Andersen, CBS har medvirket som særlig sagkyndig.

Køb rapporten
Rapporten kan købes ved at kontakte Direktør Marianne Bugge Zederkof på mbz@danskemedier.dk.
Prisen for medlemmer af Danske Medier/Kreativitet & Kommunikation er 2.695 kr. ex. Moms.
Prisen for ikke-medlemmer er 7.995 kr. ex. moms

Link til tabeller fra forrige års rapporter
P

Eventuelle spørgsmål kan rettes til
Formand, Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse, Marianne Bugge Zederkof, +45 20 76 50 99
Direktø, IRM, Madeleine Thor, +46 73-358 57 41

Mest læste

Læs også

Udlodning fra Foreningen Bladudgiverfonden

Foreningen Bladudgiverfonden kan støtte projekter, der tjener til ”højnelse af reklamens og Markedsføringens standard og anseelse i Danmark og til aktiviteter til gavn for den danske private Mediebranche”.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)