Danske Medier advarer mod at indføre en såkaldt Ja tak-ordning for adresseløse reklamer. En Ja tak-ordning kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for lokale aviser og svække det lokale demokrati og erhvervsliv rundt om i landet.
Danske Medier har derfor sammen med en lang række organisationer sendt et brev til erhvervsministeren. I brevet gør vi opmærksom på de konsekvenser, som en såkaldt Ja tak-ordning vil have for lokale aviser, erhvervslivet og foreningslivet.
Ja tak-ordning kan føre til, at lokale aviser må lukke
For Danske Medier er det særligt bekymrende, at en såkaldt Ja tak-ordning kan føre til, at lokale aviser lukker, idet en ændring af den eksisterende Nej-tak ordning kan resultere i et fald i den samlede mængde af husstandsomdelte tryksager. Det vil få prisen for distribution af lokalaviserne, som i forvejen er pressede økonomisk som følge af faldende annonceindtægter, til at stige.
Nikolaj Lægaard Simonsen
Politisk Konsulent
nls@danskemedier.dk
Mobil: 40 42 42 63