Gitte Hejberg, ansv. chefredaktør, chef for FOA Kommunikation
 

Chefredaktør: Coronakrisen understreger behovet for specialmedier

Danske Medier introducerer en ny idépris til den årlige uddeling af Anders Bording Priserne, der sætter fokus på specialmediernes arbejde. I den anledning har vi interviewet ansv. chefredaktør på Fagbladet FOA Gitte Hejberg om specialmediernes rolle i samfundet. Gitte Hejberg er ud over chefredaktør desuden formand for Fagudvalg for Specialmedierne samt næstformand i Danske Medier.

Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på specialmediernes arbejde?

”Specialmedierne laver vigtig journalistik, som nogle gange er synlig for den store og brede offentlighed, og som andre gange bestemt ikke er det og heller ikke nødvendigvis skal være det”, siger Gitte Hejberg, der til dagligt står i spidsen for Fagbladet FOA.

Hvornår skal arbejdet været synligt?

”Når arbejdet er synligt, er det ofte, fordi mediet sætter en dagsorden på vegne af deres målgrupper eller bringer en sag frem, som ellers aldrig ville være kommet frem. Eller lader nogle mennesker få taletid, som ellers ikke ville have fået det. Netop fordi redaktionen har både indsigten og kontakten til kilder og cases på området.”

Men de større medier har vel også indsigt i mange områder af samfundet? Hvad er det unikke, som specialmedierne kan bidrage med?

”Specialmedierne er en vigtig del af økosystemet. På specialmedierne sidder der medarbejdere med en dybere specialviden. Det er den type af journalister, som der er blevet færre af hos de store mediehuse. Specialmedierne følger ”nørdet” med og kan starte nogle historier, som de større medier senere tager op. Specialmedierne bliver lidt overset for at have den rolle. Derfor er det ekstra godt at have Anders Bording-prisen, hvor Fagbladet 3F jo fx sidste år vandt en pris for deres afsløring af de slavelignende forhold for filippinske lastbilchauffører.”

Gitte Hejberg mener også, at specialmedierne er særligt gode til at ramme en specifikt afgrænset målgruppe, som måske ellers ikke følger så meget med i medierne:

”Deres målgrupper er nogle, som de kender rigtig godt. Med det kendskab til og viden om deres målgrupper og områder kan specialmedierne ramme deres målgruppe med det helt rigtige – hvad angår timing, framing og indhold.”

Hvad er det for en funktion, specialmedierne udfylder i samfundet?

”Man kan sige, at specialmedierne både bringer væsentlige dagsordener ud til en bredere offentlighed og stiller skarpt på et hjørne af den store dagsorden, som har relevans for lige præcis deres læsere. Et eksempel er her under coronakrisen, hvor specialmedierne dels kan guide deres læsere i forhold til, hvad der op og ned på lige præcis deres områder i en tid, hvor der er rigtig mange nyheder og rigtig meget information. Og dels kan stille kritiske spørgsmål til magthaverne, når folk i forskellige dele af samfundet støder på nogle konkrete problemer, der ellers risikerer at blive overset.”

Afslutningsvist – hvad tænker du om, at Danske Medier har indført en ny Anders Bording Idépris?

”Innovation er nødvendigt, hvis man vil holde sig relevant som medie. Det kræver nytænkning at servicere sine læsere på de mange forskellige platforme, så det er godt, at der kommer mere fokus på det!

Og så mener jeg, at det vil være rigtig godt, hvis juryen fokuserer benhårdt på selve idéen og ikke skeler alt for meget til, hvor stort den bliver slået op. Det er jo ikke alle specialmedier, der har store redaktioner med mange ressourcer. Et lille, men fiffigt greb skal også kunne vinde. Det er jo ofte dem, andre har mulighed for at lade sig inspirere af!”

Læs også

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev