Dicle D. Nielsen
 

Danske Medier får plads i ekspertgruppe for ophavsret og kunstig intelligens

Pressemeddelelse

Danske Mediers administrerende direktør har fået en stol i en ekspertgruppe nedsat af Kulturministeriet, der skal arbejde med ophavsret og kunstig intelligens. Et meget vigtigt arbejde venter forude, pointerer direktøren.

I kølvandet på den hastige teknologiske udvikling, der tager kvantespring med generativ kunstig intelligens, har kulturminister Jakob Engel-Schmidt nedsat en ekspertgruppe for ophavsret i forhold til kunstig intelligens.

Ekspertgruppen skal arbejde med at beskrive de udfordringer, som kunstig intelligens medfører for det ophavsretlige økosystem, herunder når store AI-sprogmodeller trænes på ophavsretligt beskyttet indhold. Hertil skal ekspertgruppen komme med konkrete anbefalinger til mulige løsninger på de ophavsretlige problematikker og dilemmaer.

Danske Medier ser frem til at bidrage

Kulturministeren har udpeget gruppens medlemmer, der heriblandt tæller Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier.

Den administrerende direktør er stolt over, at Danske Medier skal deltage i ekspertgruppens arbejde, som organisationen vil spille ambitiøst og konstruktivt ind til.

 

”Jeg er meget stolt og beæret over, at Danske Medier har fået plads i en gruppe med så mange stærke kompetencer og solid erfaring indenfor området. Det bliver uden tvivl et effektivt og inspirerende arbejde, og jeg glæder mig til at komme i gang og bidrage med Danske Mediers viden og erfaring om AI og ophavsret i forhold til de frie mediers vilkår. Vi takker kulturministeren for at prioritere dette vigtige område,” siger Dicle Duran Nielsen.

Vigtigt med regler, der respekterer ophavsretten

Frie medier befinder sig i en brydningstid, der i høj grad kan tilskrives den digitale udvikling, som buldrer afsted. Derfor er det på et vigtigt tidspunkt, at Danske Medier får mulighed for at bidrage med specifikke anbefalinger. Det fastslår den administrerende direktør.

”Techvirksomhederne bag de generative AI-modeller er enormt magtfulde, og deres forretningsudvikling sker med speederen i bund. Vi er oppe imod meget stærke kræfter, der ikke overholder regler og rammer til skade for dansk indholdsproduktion, demokratiet og sammenhængskraften. Det er derfor presserende, at vi får klarlagt, hvordan vi sikrer en retfærdig, ansvarlig og transparent brug af AI, der respekterer ophavsretten,” udtaler Dicle Duran Nielsen.

Ekspertgruppen består af:

  • Gitte Løvgren Larsen, advokat og leder af ekspertgruppen
  • Dicle Duran Nielsen, Danske Medier,
  • Jonatan Rasmussen, Dansk Erhverv,
  • Marlene Winther Plas, Dansk Industri,
  • Cecile Anne Christensen, Det Kongelige Bibliotek,
  • Maria Fredenslund, RettighedsAlliancen,
  • Maj Hagstrøm og Christian Dølpher, Samrådet for Ophavsret
  • Martin Gormsen, ophavsretsekspert,
  • Peter Schønning, ophavsretsekspert,
  • Anders Søgaard, professor, Natural Language Processing og Machine Learning ved Københavns Universitet.

Læs mere om ekspertgruppen på Kulturministeriets hjemmeside her.

Kontakt:

Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
joa@danskemedier.dk
Mobil: 61 77 08 43

Læs også

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev