Phone_DM_Artikel
 

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Pressemeddelelse

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Danske Medier retter nu en appel til de politiske partier forud for de kommende medieforhandlinger: Den såkaldte lønsumsafgift, som er en ekstraskat på en række medier ud over selskabsskatten, bør fjernes som led i en ny mediepolitisk aftale. Udmeldingen kommer som reaktion på, at kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen i et svar til Venstres medieordfører Jan E. Jørgensen oplyser, at en fjernelse vil koste i omegnen af 95 mio. kr. Et beløb, som eksempelvis vil kunne finansieres af den afgift på udenlandske streamingtjenester, som regeringen og støttepartier lægger op til.

’På et tidspunkt, hvor vi som samfund leder med lys og lygte efter de gode metoder til at styrke det danske demokrati over for techgiganterne, må jeg bare sige, at det virker decideret kontraproduktivt ikke at fjerne den her skat på dansk journalistik og indhold. Og med kulturministerens afklaring af, hvad en fjernelse vil koste, kan vi jo se, at beløbet fx ville kunne hentes fra den streamingafgift, som politikerne arbejder på, ” udtaler Mads Brandstrup og fortsætter:

”Med en fjernelse af lønsumsafgiften støtter man dansk journalistik og indhold over en bred kam. Og det er netop bredden, der er brug for, hvis vi vil sikre, at så mange danskere som muligt bruger deres tid på dansk journalistik og kvalitetsindhold – og ikke farer vild i de vrede algoritmer på en platform som Facebook”, udtaler Mads Brandstrup.

I Danmark er både print- og digitale nyhedsmedier momsfritaget ud fra en betragtning om, at det giver ikke mening at beskatte købet af et produkt, som spiller en fundamental demokratisk rolle. På trods af den principielle vurdering betaler medier i dag en såkaldt lønsumsafgift på 3,54 %.

Der er al mulig ræson i, at man bruger pengene fra en eventuel streamingafgift til at gøre danske medievirksomheder, som ligger i direkte konkurrence med virksomheder som Google og Facebook, mere robuste. Både Google og Facebook nyder i dag en lang række urimelige konkurrencefordele, som blandt andet handler om manglende skattebetaling. I den optik kan en fjernelse af lønsumsafgiften være med til at fremtidssikre produktionen af dansk journalistik og kvalitetsindhold.

Fjernelsen af lønssumsafgiften er samtidig en støtte, som støtter bredt i det danske medielandskab og både kommer store og små medier til gode.

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev