Medier_stock
 

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Pressemeddelelse

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danskerne lægger i højere grad mærke til forskellen på nyheder i redaktionelle medier og nyheder på sociale medier, når de skal finde troværdige informationer.

Det gælder både, når det kommer til information om Covid19 – hvor danskerne foretrækker TV og avisernes nyhedssites – og lokalpolitik, hvor 60% svarede, at lokale medier og ugeaviser dækker bedst, mod 6%, der angav sociale medieplatforme som fortrukken kilde.

Tendensen viser sig ved den øgede tillid til traditionelle medier og ved, at der i dag er flere danskere, der går direkte ind på et givent medie for at finde nyheder. Den øgede grad af ’brandloyalitet’ gør sig i år for første gang gældende på tværs af aldersgrupper.

”Det er ekstremt positivt, at danskerne i en tid med brydninger og fokus på misinformation søger mod kendte, publicistiske medier. Undersøgelsen tyder på, at særligt de unge danskere er blevet mere kritiske overfor, hvor de får deres nyheder. Det er samtidigt den aldersgruppe, der bruger de sociale medier mest til nyheder, og derfor er det meget positivt, at de også søger mod de traditionelle medier ud fra en bevidsthed om, at der kan man stole på informationerne, i modsætning til på de algoritmedrevne platforme.”

Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier

For mange danskere ’falder’ fortsat over nyheder

Trods den faldende tillid til eksempelvis Facebook, anser 13% det som deres vigtigste kilde til nyheder, og der er stadig mange, der finder deres nyheder ved hjælp af algoritmer, hvor nyhederne kommer til brugeren gennem ugennemskuelige veje. Således angav næsten en tredjedel, at de den seneste uge først ’faldt over’ nyheder, mens de i forvejen var på et socialt medie.

Platformbaserede forskelle på bevidsthed om fake news

’Fake news’ i forbindelse med Covid19 har fyldt meget de seneste år, og flere er bevidste om, at de kan blive udsat for misinformation på sociale medier, men der er forskel på danskernes vakshed afhængigt af, hvilke platforme, de interagerer med. 37% lægger således mærke til, hvilket medie en historie kommer fra på Facebook, hvor det på Instagram kun er 15%.

Blandt den yngste målgruppe er det samtidigt 12%, der bruger Instagram til nyheder og ligeledes bruger 10% platformen Reddit til nyheder. Det viser, at der er behov for større opmærksomhed på, hvilke mekanismer og typer indhold, der gør sig gældende på platforme, som primært unge bruger, men hvor afsenderne typisk synes at være enkeltpersoner.

Mads.Brandstrup.Billede.bred

Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev