Pressemeddelelse
Der skal stærkere spotlys på de lokale og regionale mediers vigtige rolle for et oplyst Danmark. Derfor relanceres det tidligere Ugeavisernes Efterårsseminar til et døgn med inspiration, netværk og ny viden til den lokale og regionale mediebranche.
Ugeavisernes Efterårsseminar har i mere end 15 år samlet kommercielle og redaktionelle medarbejdere fra de lokale ugeaviser til et årligt arrangement, hvor faglig udvikling og skarpe oplæg har dannet rammen for en dag i lokaljournalistikkens tegn.
I år relanceres seminaret til De Lokale Mediers Efterårskonference, som finder sted 4. oktober på Kolding Fjord.
Formålet med det nye format er at favne bredere, både i forhold til deltagere, og i programindholdet, der vil fokusere på innovation og udvikling i branchen. Samtidig vil der blive stillet endnu skarpere på lokale og regionale mediers vigtige betydning for lokalsamfundene, hvor nyheder og debatter tæt på borgerne skaber et mere sammenhængende Danmark. Som en hyldest til lokalemedierne vil der som tidligere være overrækkelse af “Årspriserne for lokale ugeaviser og nyhedsmedier”.
Lokal- og regionaljournalistik er vigtig demokratisk infrastruktur, men dens vilkår er under hastig forandring. Både hvad angår den accelererende teknologiske udvikling, der stiller krav til medierne i forhold til forretningsudvikling, værktøjer og formater, men også når det gælder ændringer i målgruppernes adfærd på de mange forskellige digitale platforme, som brugerne benytter sig af og ofte skifter imellem, når de opsøger nyheder om deres by og lokalliv.
Netop de nye omstændigheder og de mange muligheder for fremtidens lokal- og regionaljournalistik bliver et centralt tema for den nye konference, fortæller Marianne Bugge Zederkof, kommerciel direktør i Danske Medier:
“Udfordringerne er de samme, uanset om du udkommer dagligt eller ugentligt, på lyd eller på print. Presset fra techgigtanterne og ændringer i forbrugeradfærden er centrale udfordringer. Men der ligger også et stort potentiale i den digitale omstilling i at udnytte de nye platforme til at skabe lokal forankring, også for yngre målgrupper. Dette tema vil vi fokusere på med aktuel viden, tendenser fra nær og fjern og inspirerende oplæg til konferencen, hvor der også er rig mulighed for at sparre med kollegaer om erfaringer og idéer.”
Lokaljournalistik er tæt på danskerne i hele landet, og dette er ifølge Marianne Bugge Zederkof helt afgørende for et bredt medieudbud og en oplyst befolkning.
“Regionale og lokale medier er tæt på borgerne i deres hverdag. Om det er lokalradio, ugeaviser, podcast eller visuelt. De har alle en unik position i forhold til andre medier i at opdrive og formidle nyheder, som har en særlig relevans for deres målgrupper. Den afgørende demokratiske rolle, som disse medier har, skal vi fremhæve og styrke på konferencen og dermed bidrage til, at vi i fremtiden fortsat har en stærk, relevant og mangfoldig lokal- og regionaljournalistik i Danmark.”
Programmet for De Lokale Mediers Efterårskonference offentliggøres på Danske Mediers hjemmeside i starten af maj, hvor der også åbnes for formular for indsendelse af projekter til prisuddelingen.
Kom med 4. oktober
Kontakt:
Kommerciel direktør
Marianne Bugge Zederkof
mbz@dmresearch.dk