Danske Medier advarer mod at indføre en såkaldt Ja tak-ordning for adresseløse reklamer. En Ja tak-ordning kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for lokalaviserne og svække det lokale demokrati og erhvervsliv rundt om i landet.
En ændring af den nuværende ordning til en såkaldt Ja tak-ordning vil ramme både lokalaviser og små erhvervsdrivende rundt om i landet. Det kan medføre lukning af lokalaviser – og en svækkelse af både demokratiet og erhvervslivet i lokalsamfundene.
En ændring af den eksisterende Nej-tak ordning kan resultere i et fald i den samlede mængde af husstandsomdelte tryksager. Det vil få prisen for distribution af lokalaviserne, som i forvejen er pressede økonomisk som følge af faldende annonceindtægter, til at stige.
De miljømæssige effekter, som lægges til grund for en Ja tak-ordning, er usikre og baserer sig på en knap 10 år gammel undersøgelse. Til gengæld er det sikkert, at en ændring af den eksisterende ordning vil have omfattende negative konsekvenser rundt om i lokalsamfundene.