Phone_presse
 

Danske Medier skruer op for interessevaretagelsen

Pressemeddelelse

På dagens generalforsamling i Danske Medier fokuserede formand Jesper Rosener på, at medlemmernes politiske interesser fremover skal være foreningens primære kernefokus. Foruden mediestøtten og de forretningsmæssige rammevilkår kommer især reguleringen af techgiganterne og det digitale marked til at blive prioriteret.

I formandens mundtlige beretning lagde formand Jesper Rosener især vægt på reguleringen af techgiganterne og det digitale marked, som i de kommende år må og skal være en topprioritet i Danske Medier. Han kom samtidig med en klar udmelding til politikerne om for alvor at få sat gang i medieforhandlingerne og indgå en bred aftale, som kan sikre ro om det mediepolitiske område.

Formand for Danske Medier Jesper Rosener udtaler:

”Implementeringen af EU’s direktiv om ophavsret og den længe ventede publishers’ right er kun første skridt i opgøret med den urimelige position, som techgiganterne har indtaget på det digitale marked og i vores demokrati. Derfor kommer reguleringen af techgiganterne på linje med mediestøtten og de forretningsmæssige rammevilkår fremover til at være et hovedfokus i Danske Medier. Det er afgørende, at politikerne både prioriterer området i de kommende medieforhandlinger og i EU-regi, hvor mange af de afgørende slag kommer til at stå”, siger Jesper Rosener.

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev