danskemedier
 

Danske Medier støtter evakuering af afghanske journalister

Som følge af Talebans magtovertagelse er hundredvis af afghanske journalister og mediefolk lige nu i alvorlig fare. Derfor bidrager Danske Medier med 75.000 kroner til den fælles indsats for at beskytte efterladte journalister, sikre evakueringen af dem og hjælpe dem på plads i destinationslandene.

Pressemeddelelse

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup udtaler:

”Situationen for de afghanske journalister, som stadig er i landet, er ekstremt usikker. Vi har set, at Talebans garantier om pressefrihed ikke er noget værd i praksis. Tværtimod undertrykker Taleban den frie presse og går målrettet efter journalister. Nu, hvor amerikansk militær ikke længere beskytter lufthavnen, bliver civilsamfundet nødt til at spille en endnu mere aktiv rolle i at sikre evakueringen af journalister og andre mediefolk. Det arbejde er det kun naturligt, at den danske mediebranche støtter”

Om Talebans udgave af pressefrihed

Taleban har i årevis udarbejdet dødslister over journalister. Her er særligt journalister, der har arbejdet for medier, som har modtaget økonomisk støtte fra USA, angivet som mål. Taleban har desuden instrueret medier om, hvordan man ønsker, at de skal bedrive deres journalistik, hvilket blandt andet betyder, at især kvindelige journalister i vid udstrækning ikke længere kan udføre deres arbejde.

Om World Association of News Publishers

The World Association of News Publishers, eller WAN-IFRA, er en global presseorganisation, som beskytter journalister og deres rettigheder verden over.

Kontakt Mads Brandstrup: 

+45 92 82 32 84 

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om godskørsel

. Danske Medier finder det overordentligt positivt at den såkaldte 11 kg-regel fastholdes. Dette er særdeles vigtigt, da 11 kg-reglen er med til at sikre muligheden for distribution af aviser i alle egne af Danmark og derved udgør et element i den demokratiske oplysning af landets borgere. Danske Medier vil derfor gerne kvittere for, at der fra politisk hold er blevet lyttet til de mange interesseorganisationer og parter på området, der har advaret kraftigt imod en ændring af 11 kg-reglen.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev