Vi risikerer, at flere lokale ugeaviser må lukke inden for den nærmeste fremtid. Så klart er budskabet fra Danske Medier, der nu ser sig nødsaget til at appellere til regeringen om, at forårets annoncekompensationspakke bliver genaktiveret for lokale ugeaviser, og at Folketinget vedtager og hasteimplementerer en ugeavispulje.
Danske Mediers formand Jesper Rosener og Danske Mediers adm. direktør Louise Brincker har her til morgen sendt et brev til kulturminister Joy Mogensen, hvor de appellerer til regeringen om at hjælpe de lokale ugeaviser. Dels gennem en genaktivering af annoncekompensationspakken til medier fra foråret – som det dog nu udelukkende er de lokale ugeaviser, der skal kunne søge – dels gennem en hastevedtagelse og –implementering af den ugeavispulje, som var en del af medieaftalen fra juni 2018, men som aldrig blev implementeret.
”Med nedlukningen af detailhandlen står de lokale ugeaviser nu i en endnu mere kritisk situation end i foråret. Særligt de lokale ugeaviser har længe været presset på annoncemarkedet af techgiganter som Facebook og Google, og i foråret fik de en uventet økonomisk mavepuster, som de aldrig nåede at komme sig over, før 2. nedlukning var en realitet. Nu kan det for flere ugeaviser ende med permanent lukning inden for den nærmeste fremtid.”
Adm. direktør Louise Brincker
Med efteråret og vinterens 2. nedlukning ligner situationen for flere medier den, vi så foråret, hvor annonceindtægterne faldt drastisk, fordi virksomheder på tværs af alle brancher ganske naturligt stopper deres annoncering.
Det har særligt ramt medier, der stiller deres journalistik gratis til rådighed, og derfor er særligt afhængige af annonceindtægter. Værst er 2. nedlukning gået ud over de lokale ugeaviser, som varetager en vigtig informationsopgave under Corona-epidemien for en stor gruppe af borgere, der ikke nødvendigvis får information fra andre kilder.
”Medieforhandlingerne er med coronakrisen desværre blevet udskudt flere gange, og nu er vi kommet dertil, hvor vi må sige, at i særdeleshed ugeaviserne ikke kan vente længere. Derfor appellerer vi nu til politikerne om, at de laver en aftale om støtte til de lokale ugeaviser på 25 mio. kr. årligt over de næste fem år, og at aftalen træder i kraft allerede fra i år.”
Adm. direktør Louise Brincker
På denne baggrund anmoder Danske Medier regeringen om straks:
- At genaktivere sidste års “Pulje til kompensation for medievirksomheders tabte annonceindtægter ifm. COVID19” udelukkende for de lokale ugeaviser.
- At indkalde til forhandling om indgåelse af en politisk aftale om at oprette en ugeavispulje på 25 mio. kr. årligt de næste fem år, som foreslået i Danske Mediers medieudspil, og gøre den gældende allerede fra i år.