IRM har i dag offentliggjort Det Danske Reklamemarked 2019 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research. Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2019 i Danmark er steget med 2 pct. i forhold til 2018.
Danske Medier har i løbet af april offentliggjort den samlede omsætning i 2019 på det digitale annoncemarked i analysen Online Markedsstatistik. Tilsvarende blev omsætningen for dagblade i 2019 offentliggjort i sidste uge.
Rapporten Det Danske Reklamemarked 2019 viser det samlede overblik over vindere og tabere på annoncemarkedet. Helt overordnet konstateres det, at den strukturelle udvikling fra trykte til digitale medier understreges yderligere.
Biograf og online video har tocifrede vækstrater, mens radio for første gang i mange år må konstatere et fald.
I reelle kroner er det endnu engang internet, der ubetinget står for den største fremgang og omsatte for mere end 8,5 mia. kr. i 2019, ud af godt 14 mia. kr. Der henvises i øvrigt til rapporten Online Markedsstatistik 2019 for detaljer om den digitale vækst.
Skandinavien
Udviklingen i annonceomsætningen i Danmark, Norge og Sverige ligger i 2019 på niveau med hinanden efter, at Sverige i 2018 stod med en voldsom vækst i modsætning til udviklingen i Danmark og Norge.
De skandinaviske data stammer fra IRMs årlige medieomsætningsstatistikker. De overordnende tabeller er til rådighed som appendix til Det Danske Reklamemarked 2019, der kan rekvireres via Danske Medier Research.
Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM – Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.
Ekstern lektor Ole E. Andersen, CBS har medvirket som særlig sagkyndig.
Rapporten kan købes ved at kontakte Direktør Marianne Bugge Zederkof på mbz@danskemedier.dk.
Prisen for medlemmer af Danske Medier/Kreativitet & Kommunikation er 2.995 kr. ex. Moms.
Prisen for ikke-medlemmer er 7.995 kr. ex. moms
![](https://danskemedier.dk/wp-content/uploads/2020/01/TT19_G0A5413-1-300x189.jpg)
Marianne Bugge Zederkof
mbz@danskemedier.dk
Tlf. 20 76 50 99