Af Allan Sørensen, Digital Chef i Danske Medier.
Mediebranchen oplever i høj grad konsekvenserne af de store platformes ændringer i funktionalitet og vilkår. Med henblik på at skabe åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor har EU-Kommissionens fremsat et forslag til en ’Digital Markets Act’ (DMA), som vil spille en central rolle for mediebranchens evne til at kunne levere kvalitetsjournalistik på grundlag af bæredygtige forretningsmodeller.
Danske Medier har derfor via foreningens engagement i de europæiske brancheorganisationer medvirket til at pege på en række forbedringer til DMA, som f.eks. fremgår af News Media Europes netop vedtagne holdningspapir til DMA. De centrale elementer omfatter:
- Retten til fair og non-diskriminerende adgang til techgiganterne platforme skal ikke kun omfatte app-stores men udvides til alle tjenester.
- Udfordringerne ved stor forskel i forhandlingsstyrke mellem medier og techgiganter skal løses mere effektivt.
- Der skal sættes ind mod, at techgiganterne gør medier afhængige af platformenes egne annonceteknologier under påskud af persondatabeskyttelse.
- Browsere og stemmestyringsteknologi skal tilføjes rækken af centrale platformstjenester, der hører under DMA.
- Reguleringen må ikke begrænse medlemslandenes muligheder for at indføre yderligere tiltag for at styrke mediebranchen.
Allan Sørensen
Digital chef
as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81