sidevisninger7maj
 

Folketingsvalget: 28 pct. flere sidevisninger, da valget blev udskrevet

Viden fra Danske Medier Research

Udskrivelsen af folketingsvalget tirsdag 7. maj satte naturligvis sit præg på danskernes brug af nyheder, baggrundshistorier og informationssøgning om politiske emner på danske nyhedssites.

Antallet af sidevisninger på danske nyhedssites* tirsdag 7. maj lå 28 pct. over gennemsnittet for maj måned, og antallet af besøg 16 pct. over gennemsnittet.

Det viser tal fra Dansk Online Index, Danske Medier Research / Kantar Gallup.

 

Sidevisninger (000) i maj 2019. Danske nyhedssites* havde flere end 300 mio. sidevisninger 7. maj 2019
Besøg (000) maj 2019. Danske nyhedssites* havde flere end 8 mio. besøg 7. maj 2019

Massiv trafik efter valgudskrivelsen
At statsministeren havde en bemærkning af særlig karakter tirsdag 7. maj klokken lidt over 13.00 var danskerne ikke lang tid om at opfange, og brugen af nyhedsmedier røg helt i top i tidsrummet 13-15.00. Det høje nyhedsforbrug online holdte et generelt højt niveau resten af dagen igennem.

Besøg (000) efter valgudskrivelsen tirsdag 7. maj steg trafikken på danske nyhedssites betragteligt

Overordnet set besøgte 79 pct. af befolkningen, eller 90 pct. af de som brugte internettet i løbet af uge 19, hvor valget blev udskrevet, et eller flere danske nyhedssites.

 

Antallet af besøg på danske nyhedssites* var i uge 19, til sammenligning med uge 18, 4% højere.

Sammenlignes tirsdag 7. maj med tirsdagen ugen før, var der over 200.000 flere brugere online denne tirsdag. 2.950.000 mod 2.700.000 tirsdag 30. april. Over 80 pct. af dem var forbi et dansk nyhedsmedie den dag, en stigning på 8 pct.

Hvor bt.dk med afstand er det nyhedsmedie, som på det absolutte antal af sidevisninger stiger mest tirsdag 7. maj sammenholdt med tirsdag 30. april, er det altinget.dk, efterfulgt af avisen.dk som forholdsmæssigt vokser mest. Altinget.dk mere end fordobler antallet af sidevisninger, når man sammenholder de to respektive tirsdage.

Top-20 over forholdsmæssig ændring i antal sidevisninger, tirsdag 30. april sammenholdt med tirsdag 7. maj.

Kilde: Dansk Online Index, Danske Medier Research / Kantar Gallup

*Danske nyhedssites indbeftatter i anvendte data 37 medier: Altinget.dk, amtsavisen.dk, aoh.dk, aoib.dk, avisen.dk, berlingske.dk, borsen.dk, bt.dk, dagbladet-holstebro-struer.dk, dagbladetringskjern.dk, dr.dk, finans.dk, folkebladetlemvig.dk, folketidende.dk, frdb.dk, fyens.dk, helsingordagblad.dk, hsfo.dk, information.dk, jp.dk, jv.dk, kristeligt-dagblad.dk, lokalavisen.dk, mja.dk, mm.dk, news.dk, newsbreak.dk, nordjyske.dk, politiken.dk, raeson.dk, sn.dk, stiften.dk, tv2.dk, ugeavisen.dk, vafo.dk, viborgfolkeblad.dk, weekendavisen.dk

Læs også

Unge skal have adgang til troværdig information – både nu og i fremtiden

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev