Siden 2015 er antallet af sager, som Forbrugerombudsmandens har oprettet, steget fra 4.306 til 6.994. Nu er forbrugerombudsmandens årsberetning for 2018-2019 blevet offentliggjort. Her handler de fleste sager om ulovligt telefonsalg, skjulte abonnementer ved online indkøb og forbrugslån med mangel på kreditvurderinger af låntagere.
Skærpede spilleregler for markedsføring
Sager om markedsføring står for knap to tredjedele af de behandlede sager. Reklamer for e-cigaretter, virksomheders brug af klimadagsordenen samt markedsføring til børn og unge har været nogle af Forbrugerombudsmandens fokusområder.
Slut med skjult reklame
Blandt de omtalte sager fremgår, at et dagblad i efteråret 2018 fik indskærpelse for ikke at markere annoncetillæg tydeligt som reklame. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om reklamemarkering over for dagbladet, der distribuerede annoncetillæg sammen med dagbladet. I sagen blev det vurderet, at opsætning og layout gjorde det uklart og læserne, at der var tale om reklame.
Hertil fylder sager om influencers skjulte reklamer på sociale medier i årsberetningen som et prioriteret område for Forbrugerombudsmanden. Det øgede fokus viste sig bl.a., da fire influenter blev politianmeldt i august 2019.
Forbrugerombudsmanden bemærker, at der i 2020 vil være fortsat fokus på blandt andet låneområdet og skjulte abonnementer.