Danske Medier arrangement i Gorrisen Federspiel .
 

Forbrugerombudsmanden har haft særligt fokus på ulovlig markedsføring og forbrugslån

Siden 2015 er antallet af sager, som Forbrugerombudsmandens har oprettet, steget fra 4.306 til 6.994. Nu er forbrugerombudsmandens årsberetning for 2018-2019 blevet offentliggjort. Her handler de fleste sager om ulovligt telefonsalg, skjulte abonnementer ved online indkøb og forbrugslån med mangel på kreditvurderinger af låntagere.

Skærpede spilleregler for markedsføring

Sager om markedsføring står for knap to tredjedele af de behandlede sager. Reklamer for e-cigaretter, virksomheders brug af klimadagsordenen samt markedsføring til børn og unge har været nogle af Forbrugerombudsmandens fokusområder.


Slut med skjult reklame

Blandt de omtalte sager fremgår, at et dagblad i efteråret 2018 fik indskærpelse for ikke at markere annoncetillæg tydeligt som reklame. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om reklamemarkering over for dagbladet, der distribuerede annoncetillæg sammen med dagbladet. I sagen blev det vurderet, at opsætning og layout gjorde det uklart og læserne, at der var tale om reklame.

Hertil fylder sager om influencers skjulte reklamer på sociale medier i årsberetningen som et prioriteret område for Forbrugerombudsmanden. Det øgede fokus viste sig bl.a., da fire influenter blev politianmeldt i august 2019.  
Forbrugerombudsmanden bemærker, at der i 2020 vil være fortsat fokus på blandt andet låneområdet og skjulte abonnementer.

Forbrugerombudsmandens årsberetning kan hentes her.

Læs også

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev