Pressemeddelelse
Årets generalforsamling i Danske Medier bød på nyt medlem i bestyrelsen og skitsering af organisationens vigtigste udfordringer i de kommende år.
I dag afholdt Danske Medier årets generalforsamling på Scandic Palace Hotel i København. På generalforsamlingen blev det vedtaget, at Christina Blaagaard, CEO i Teknologiens Mediehus, fortsætter som formand for organisationen. Samtidig blev Andreas Marckmann Andreassen nyt bestyrelsesmedlem i Danske Medier.
Andreas Marckmann Andreassen er adm. direktør og ansv. chefredaktør på Fagbladet Folkeskolen og har en fortid på bl.a. mediet Markedsføring og fagbladet Journalisten. Han holder ofte oplæg på kurser og konferencer om AI og digital omstilling i medieverdenen, og udgav bogen ”Sådan forandrer automatisering medierne” i 2020 som resultat af et fellowship på Syddansk Universitet. I 2023 blev han kåret til Årets Leder i medie- og kommunikationsbranchen af Dansk Journalistforbund.
Andreas Marckmann Andreassen ser frem til at tage del i bestyrelsesarbejdet for at styrke medierne, der ifølge ham befinder sig i en skelsættende tid:
”Mediebranchen står i en historisk brydningstid, ikke mindst udløst af den teknologiske revolution. Derfor er jeg overbevist om, at tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem medierne er vigtigere end nogensinde. Det glæder jeg mig til at medvirke til i Danske Mediers bestyrelse, hvor jeg vil være særligt opmærksom på at bære fag- og specialmediernes interesser og bekymringer til bordet,” siger Andreas Marckmann Andreassen.
2023 blev et hårdt år for mediebranchen med besparelser og nedskæringer, og formand Christina Blaagaard peger på en håndfuld specifikke områder, der skal fokuseres på i de kommende år for at styrke både frie mediers rammevilkår og deres vigtige rolle i samfundet. Her mener formanden, at den nylig tiltrådte adm. direktør Dicle Duran Nielsen vil bidrage til at styrke Danske Mediers position, især når det gælder mediernes rettigheder overfor de store techplatforme.
”Med Dicle Duran Nielsen som ny adm. direktør har Danske Medier fået en ny slagkraft i de slag, der uvægerligt skal stå til forsvar for mediernes rolle i samfundet over for et pres fra techgiganter, der ikke spiller på samme bane som vi andre, og som ikke respekterer de grundlæggende vilkår - herunder ophavsretten - som den uafhængige journalistik hviler på,” fortæller formanden.
Christina Blaagaard understreger, at kampen for at sikre et fortsat mangfoldigt udbud af medier i Danmark, bliver helt central i det kommende år.
”I det kommende år bliver der taget hul på det vigtige arbejde med at sikre en objektiv og tidssvarende ramme for mediernes arbejde. Det betyder, at vi skal arbejde for en gentænkning af public service-mediernes rolle i demokratiet, så vi som samfund ikke ender i en situation, hvor statsmedier udhuler grundlaget for eksistensen af fri publicisme. Vi er alle enige om, at der skal værnes om det stærke pluralistiske medielandskab i Danmark, og det må være udgangspunktet,” siger formanden.
Ifølge Christina Blaagaard skal medierne blive endnu bedre til at fortælle om og vise deres afgørende betydning for borgerne, så tilliden til medier som bastion for troværdig information bevares.
”Vi skal også sikre, at fremtidige rammevilkår afspejler borgernes faktiske medieforbrug på tværs af platforme. Og endelig skylder vi os selv som medier at blive bedre til at tydeliggøre, hvilke værdier der hver dag bærer vores arbejde. Svaret på ytringer om mistillid til medierne må altid være at tage vores egen medicin og klart og tydeligt formidle værdien af vores virke og værdier over for borgere og politikere.”
Kontakt:
Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
joa@danskemedier.dk
Mobil: 61 77 08 43