Nyhed
Google har udvalgt Danmark til en ”test”, som vil skjule danske nyheder hos én procent af brugerne i en ubestemt periode. Det rejser alvorlige demokratiske og konkurrenceretlige bekymringer.
Danmark er uden varsel udvalgt til en Google-test, hvor én procent af brugerne har fået skjult danske nyheder i tjenestens søgefunktion. Det er enormt kritisabelt, at en techmastodont som Google, der sidder på 92-97 procent af markedet for søgemaskiner i Danmark, beslutter at fjerne danske nyheder uden at inddrage de påvirkede medier og uden at informere de berørte borgere.
Ifølge Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier, udstiller sagen de vidtrækkende konsekvenser for demokratiet, når techvirksomhederne kontrollerer så store dele af vores informationsstrømme.
“Googles beslutning om at fjerne adgangen til troværdige nyheder – endda uden at informere brugerne – rejser alvorlige demokratiske og konkurrenceretlige bekymringer. Hvad forhindrer Google i at udvide sådanne tests til 10 procent, 50 procent eller endda 100 procent? Det er en uforholdsmæssig beslutning fra en virksomhed, der kontrollerer store dele af vores digitale adgangsveje. Derfor har vi opfordret Google til at stoppe testen i Danmark, ligesom de allerede har gjort i Frankrig,” siger Dicle Duran Nielsen.
Hvad forhindrer Google i at udvide sådanne tests til 10 procent, 50 procent eller endda 100 procent?
Dicle Duran Nielsen, administrerende direktør i Danske Medier
Frankrig var også udvalgt til forsøget, men har fået det stoppet. Tilbage i 2022 kom Google med en række tilsagn til den franske konkurrencemyndighed, hvorefter den franske organisation SEPM indbragte sagen om Googles test for handelsretten i Paris. Retten imødekom SEPM’s anmodning og beordrede en suspendering af Googles adfærd med en bøde på 900.000 euro (6,7 millioner kroner) om dagen, hvis Google fortsætter testen, hvorfor Frankrig ikke længere indgår i Googles forsøg.
Kontakt:
Mads Scheuer
Kommunikationschef i Danske Medier
msc@danskemedier.dk
Mobil: 31224806