Mærke: demokrati

Medierne besvarer spørgsmål, mens Googles eksperiment fortsætter

Google har udvalgt Danmark til et eksperiment, som skjuler danske nyheder og medieindhold hos én procent af brugerne. Mens eksperimentet er i gang på dansk jord, får Danske Medier og de danske pressepublikationers kollektive forvaltningsorganisation, DPCMO, løbende spørgsmål og henvendelser, som organisationerne nu besvarer samlet.

Direktør i Danske Medier: Lad os beskytte de “brikker”, der stadig er vores

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Vi skylder den nye generation et stærkt demokratisk udgangspunkt

Danske børns læseevne og -interesse er rekordlav. Op til 25 procent af de unge kan ikke læse, når de forlader 9. klasse, og techplatforme som TikTok er deres væsentligste kilde til nyheder. Dårlige læseevner svækker unges lyst og evne til at bruge kvalitetsjournalistik, og det får konsekvenser for deres demokratiske engagement og dannelse.

Sådan vindes kampen for troværdig informa­tion

Med historisk mange valg over hele verden og en stigning i des- og misinformation, befinder frie samfund og publicistiske medier sig i en brydningstid. Vi kan ikke tage troværdig information for givet. Vi skal aktivt kæmpe for den – for demokratiets skyld.

Danske Medier stiller skarpt på lokalmedier i forandring

Når Lokale Mediers Efterårskonference løber af stablen 4. oktober, bliver det med spotlyset rettet mod en lokal og regional mediebranche i forandring. Dagen byder også på lancering af årets ‘Danskernes brug af nyhedsmedier 2023’ med fokus på det lokale medieforbrug.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev