Danske Medier uddelte onsdag Ugeavisernes Årspriser ved det årlige efterårsseminar på Hotel Koldingfjord, hvor der var guld til Elbo Bladet og Vesterbrobladet. Se alle vinderne her.
Elbo Bladet, der er lokalavis i Fredericia og Middelfart, har det senest år sat fokus på byens problem med stoffer, og for arbejdet med artikelserien ’Morfinbyen’ vandt avisen og journalisten Peter Friis Autzen guld i kategorien Lokale nyhedshistorier.
Der var ved Ugeavisernes Efterårsseminar også guld til Vesterbrobladet og journalist René Mølskov i kategorien Feature, for et interview med en digter, hvor journalisten havde udformet historien som – et digt.
Villabyerne og journalisterne Signe Haahr Pedersen og Jesper Bjørn Larsen vandt bronze i kategorien Lokale nyhedshistorier for en afdækning af en borgergruppes kamp mod et lokalt byggeri.
Der var sølv i kategorien Lokale nyhedshistorier til Lokalavisen Aarhus og journalisterne Trine Skøtt-Jensen og Danni Paulsen for et stykke vedholdende journalistik om konsekvenserne af besparelser på Skejby Sygehus.
Ugeavisen Esbjerg og journalisterne Rune Weitling og Jan Maass Lindhardt vandt sølv i kategorien Feature med artikelserien ’Vis mig din diagnose’, hvor avisen kommer tæt på nogle mennesker, der lever svære liv, med sygdomme helt inde på kroppen.
Villabyerne og journalisterne Kathrine Albrechtsen og Signe Haahr Pedersen vandt bronze i kategorien Redaktionelle ideer for en serie om lokal bæredygtighed.
Der var sølv til Herlev Bladet, journalist Jakob Ahrenst og grafiker Ulla Kjær for en Redaktionel ide med at lave et brætspil under titlen ’Sådan fungerer det lokale demokrati’, der blev layoutet over to sider i avisens spalter.
I kategorien Digitale initiativer vandt journalist Jonas Wrede Hansen, journalistpraktikant Magnus Bekholm og Lokalavisen Aarhus sølv for en podcast om skyderiet på Aarhus Universitet.
Ny kommerciel pris uddelt
Som et nyt initiativ på Ugeavisernes Efterårsseminar blev der også uddelt en ny kommerciel pris til et initiativ, der er nytænkende, skaber ny omsætning og som nemt kan blive implementeret af andre aviser.
Vinderen af den pris, som ikke er en del af de traditionelle Årspriser, blev Jysk Fynske Medier for deres arbejde med E-profilen: Et særlig digitalt system, der kan skabe mere værdi for den type af annoncører, som udgør den primære kundedatabase og kundesegment – nemlig de små og mellemstore virksomheder.
Præsentationerne fra Ugeavisernes Efterårsseminar fremsendes deltagerne fredag 4. oktober.
Se billeder af vinderne herunder.