1
 

Hjælpepakke kommer medierne til gode

Corona-hjælpepakken til mediebranchen, som et bredt flertal af Folketingets partier netop er blevet enige om, holder hånden under medierne i en tid, hvor deres samfundsopgave er essentiel.

Formand for Danske Medier Jesper Rosener udtaler:

”Den vedtagne hjælpepakke holder hånden under medierne på et tidspunkt, hvor der er kritisk brug for det. Med hjælpepakken betaler medierne selv hovedparten af annonceindtægtstabet, og sådan skal det også være. Kompensationsordningen betyder, at vi forhåbentlig vil kunne undgå flere medielukninger, reduktion i antallet af udgivelser, afskedigelser og dermed tab af arbejdspladser. Mediernes medarbejdere arbejder lige nu i døgndrift på den vigtigste samfundsopgave i nyere tid – at oplyse borgerne om Corona-smittens spredning, epidemiens konsekvenser samt udviklingen herhjemme og i udlandet. Det kan de nu fortsætte med.”

Jesper Rosener supplerer:   

”Hjælpepakken til medierne tager udgangspunkt i princippet om kompensation af annonceindtægtstab baseret på, at dem, der taber mest, får den største kompensation. Den politiske intention bakker vi til fulde op om. Desuden omfatter pakken alle mediegrupper (dagblade, ugeaviser, radioer, magasiner, digitale medier) hvilket vi fra Danske Medies side, har lagt stor vægt på. Med hjælpepakken investeres der i, at vi også på lang sigt har en mediemangfoldighed i Danmark, der kan varetage sin mission om at oplyse borgerne.”

Kontakt adm. direktør Louise Brincker for mere information:
Tlf. 29773377
Mail: lbr@danskemedier.dk

Læs også

Unge skal have adgang til troværdig information – både nu og i fremtiden

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev