1
 

Hjælpepakke kommer medierne til gode

Corona-hjælpepakken til mediebranchen, som et bredt flertal af Folketingets partier netop er blevet enige om, holder hånden under medierne i en tid, hvor deres samfundsopgave er essentiel.

Formand for Danske Medier Jesper Rosener udtaler:

”Den vedtagne hjælpepakke holder hånden under medierne på et tidspunkt, hvor der er kritisk brug for det. Med hjælpepakken betaler medierne selv hovedparten af annonceindtægtstabet, og sådan skal det også være. Kompensationsordningen betyder, at vi forhåbentlig vil kunne undgå flere medielukninger, reduktion i antallet af udgivelser, afskedigelser og dermed tab af arbejdspladser. Mediernes medarbejdere arbejder lige nu i døgndrift på den vigtigste samfundsopgave i nyere tid – at oplyse borgerne om Corona-smittens spredning, epidemiens konsekvenser samt udviklingen herhjemme og i udlandet. Det kan de nu fortsætte med.”

Jesper Rosener supplerer:   

”Hjælpepakken til medierne tager udgangspunkt i princippet om kompensation af annonceindtægtstab baseret på, at dem, der taber mest, får den største kompensation. Den politiske intention bakker vi til fulde op om. Desuden omfatter pakken alle mediegrupper (dagblade, ugeaviser, radioer, magasiner, digitale medier) hvilket vi fra Danske Medies side, har lagt stor vægt på. Med hjælpepakken investeres der i, at vi også på lang sigt har en mediemangfoldighed i Danmark, der kan varetage sin mission om at oplyse borgerne.”

Kontakt adm. direktør Louise Brincker for mere information:
Tlf. 29773377
Mail: lbr@danskemedier.dk

Mest læste

Læs også

Nominerede til Danske Mediers Digitale Priser kan inspirere hele mediebranchen

I år har der været flere indstillinger end nogensinde før til Danske Mediers Digitale Priser, der sætter fokus på innovation af det visuelle udtryk og brugen af digitale værktøjer i journalistikken. Niveauet har været højt, men juryen har nomineret en række projekter, som mediebranchen i særlig grad kan lade sig inspirere af.

Danske Medier glæder sig over offentliggørelsen af Ytringsfrihedskommissionens betænkning torsdag

Danske Medier glæder sig over offentliggørelsen af Ytringsfrihedskommissionens betænkning torsdag. Den omfattende betænkning behandler en række væsentlige spørgsmål om ytringsfrihedens rammer og vilkår, som har central betydning for den demokratiske indretning af Danmark. Betænkningen fortjener derfor også at blive læst grundigt og fordomsfrit i regeringskontorerne – også hvor det gælder delelementer, som politikerne tidligere har lagt sig fast på en politisk bekvem holdning til.

Danske Medier siger nej tak til en Ja tak-ordning

Danske Medier advarer mod at indføre en såkaldt Ja tak-ordning for adresseløse reklamer. En Ja tak-ordning kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for lokalaviserne og svække det lokale demokrati og erhvervsliv rundt om i landet.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)