Årets Avisside
 

14 nominerede til Årets Avisside: Flere medier prioriterer idéudviklingen

Opdateret 11-05-2020: Dato for gå-hjem event og prisoverrækkelse

Interessen for konkurrencen Årets Avisside slår rekord med flere indstillinger end nogensinde før. Ifølge juryformand Marianne Bahl kan det være et tegn på, at redaktionerne i stigende grad vægter idéudvikling og samspillet mellem journalistik og design.

109 indstillinger til Årets Avisside har ført til 14 nomineringer, fordelt på 6 udgivere: Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, Børsen, Politiken, Avisen Danmark og kommunen.dk.

Juryen, som har udvalgt de i alt 14 nominerede indstillinger, består af Marianne Bahl (formand), Selvstændig, Mikkel Bøgild Jacobsen, Art Director hos Zetland og Henrik Birkvig, faglig koordinator for Grafisk Design på DMJX.

Juryformand, Marianne Bahl udtaler:

”Det hidtil største antal indstillinger til Årets Avisside kan være et tilfælde. Det kan også være et udtryk for en generel beslutning på redaktionerne om en større vægtning af idéudvikling og dermed bedre formidling. De sider, som juryen har valgt at hædre i år, bæres af et fremragende samspil mellem god journalistik, dygtig visuel formidling og præcis udførelse”.

Marianne Bahl, Juryformand for Årets Avisside

Årets Avisside præmierer det bedste indenfor layout og design. Prisen honorerer samspillet mellem journalistik, design, form og indhold, og hvorvidt journalistikken fungerer overbevisende for læseren.

Om uddelingen af Årets Avisside

Kåringen af Årets Avisside finder sted sammen med uddelingen af Danske Mediers Digitale Priser og finder sted ved et gå-hjem event mandag 15. juni (hvis omstændighederne tillader det) med internationalt besøg fra den grafiske designer, Norbert Küpper. Han har studeret design ved University of Applied Sciences i Düsseldorf. 1984 åbnede han „kontoret for avisdesign“ og var en af de første designere i Europa til at specialisere sig inden for dette designfelt.

Norbert har siden da redesignet mere end 180 aviser. Han arbejder hovedsageligt i de tysktalende lande, men har også designet aviser i Polen, Tjekkiet, Slovakiet og De Forenede Arabiske Emirater. I 1999 grundlagde han den europæiske design-konkurrence for aviser, som han stadig er ansvarlig for i dag. 184 aviser fra 25 lande deltog i den 21. konkurrence sidste år. Aviser fra Nordeuropa viser altid et højt niveau af skandinavisk design.

Norbert Küpper vil med sin mange års erfaring inden for design af aviser give os et indblik i prisvindende materiale fra andre europæiske lande. Han vil også inddrage eksempler fra Skandinavien.

Mest læste

Læs også

Chefredaktør: Coronakrisen understreger behovet for specialmedier

Danske Medier introducerer en ny idépris til den årlige uddeling af Anders Bording Priserne, der sætter fokus på specialmediernes arbejde. I den anledning har vi interviewet ansv. chefredaktør på Fagbladet FOA Gitte Hejberg om specialmediernes rolle i samfundet. Gitte Hejberg er ud over chefredaktør desuden formand for Fagudvalg for Specialmedierne samt næstformand i Danske Medier.

Nominerede til Danske Mediers Digitale Priser kan inspirere hele mediebranchen

I år har der været flere indstillinger end nogensinde før til Danske Mediers Digitale Priser, der sætter fokus på innovation af det visuelle udtryk og brugen af digitale værktøjer i journalistikken. Niveauet har været højt, men juryen har nomineret en række projekter, som mediebranchen i særlig grad kan lade sig inspirere af.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)