Phone_artikel
 

Danske Mediers kommentar til Volbeat-sag: En vildfarelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Kommentar fra Danske Medier

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) har stillet spørgsmålstegn ved, at en række medier har afvist at dække bandet Volbeats koncerter og musikudgivelser. I Danske Medier mener vi, at det er en vildfarelse, at der skulle være tale om konkurrencebegrænsende adfærd, som KFST antyder.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) har stillet spørgsmålstegn ved, at en række medier har afvist at dække bandet Volbeats koncerter og musikudgivelser. KFST mener, at der kan være tale om en boykot, der er forbudt efter konkurrencelovens regler. Mediernes modvilje har imidlertid udgangspunkt i Volbeats forsøg på at afskære – eller i hvert tilfælde besværliggøre – visse mediers adgang til at anmelde bandets musik.

Danske Medier er uforstående over for KFST’s tilgang til frie og uafhængige redaktionelle medier. Vi mener, at det er hævet over enhver diskussion, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens ret til at redigere mediet, som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet.

Ingen kan kræve omtale. Lige så klart er det, at ingen som udgangspunkt er forpligtet til at medvirke til mediernes dækning af et emne. Men medierne skal ikke acceptere urimelig forskelsbehandling, uanset om der er tale om en minister, der nægter at give interview til et enkelt medie, eller en musikgruppe, der forsøger at chikanere enkelte medier, hvis anmeldelser man ikke bryder sig om.

De danske medier har generelt rimelige arbejdsvilkår, men medierne råber op og siger fra, når de forhindres i at drive den frie og uafhængige journalistik, som er mediernes eksistensberettigelse.

En vildfarelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
En samlet mediebranche kan og skal sige fra, når enkelte myndigheder eller virksomheder forsøger at opstille urimelige begrænsninger for journalistikken. Tilsvarende siger vi også fra over for den eksisterende offentlighedslov, der opstiller urimelige begrænsninger for adgangen til information.

Vi i Danske Medier vil ikke acceptere, når tiltag knægter ytrings- og informationsfriheden. Og når medierne modsætter sig – enkeltvis eller i samlet flok – er det en vildfarelse, at der skulle være tale om konkurrencebegrænsende adfærd, som KFST antyder. Der er derimod tale om en helt legitim reaktion på Volbeats forsøg på, at lægge sten i vejen for mediernes frihed til at vælge, hvad man ønsker at dække og hvordan, ud fra almindelige og saglige nyhedskriterier.

Pressenævnet har kompetence til at bedømme mediernes indhold og handlemåde. Det er ikke en sag for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Mest læste

Læs også

Kursus for distributører 21.-22. oktober 2019

På kurset vil der blive lagt vægt på en grundlæggende forståelse af de to distributionsoverenskomster. Kurset er derfor særlig relevant for nye distributører, men erfarne distributører er også meget velkomne og vil kunne bidrage med erfaring fra egne sager.

Redaktørernes Dag 12. november: Læs om alle talerne

Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. På konferencens hjemmeside kan du nu læse om hver af de respektive talere, der blandt andre tæller Greg Barber, Director of Newsroom Product, The Washington Post, Alexandra Borchardt, Reuters Institute for the Study of Journalism og Anne Stig Christensen, adm. direktør, TV 2.

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020. Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)