barry_nyt
 

En trussel mod demokratiet? Medlemsseminar om tech-giganterne med Barry Lynn

Det er lykkedes Danske Medier at få direktør for den amerikanske tænketank, Open Markets Institute, Barry Lynn til Danmark. 25. september vil Barry Lynn på et eksklusivt medlemsseminar give Danske Mediers medlemmer et indblik i, hvordan han mener, tech-giganterne truer vores demokrati.

Ifølge Barry Lynn udgør tech-giganter som Google og Facebook den største trussel mod demokratiet i årtier: Truslen bliver skabt, fordi tech-giganterne monopoliserer reklameindtægterne der skal understøtte den frie presse, de manipulerer strømmen af nyheder og spreder politisk propaganda og misinformation.

På medlemsseminaret vil Barry Lynn sætte fokus på tech-giganternes position på mediemarkedet, og hvilken indvirkning de har på markedsforholdene i mediebranchen.

Seminaret foregår 25. september kl. 13.00-15.30 og arrangeres i samarbejde med et af landets førende advokathuse, Gorrissen Federspiel, som også lægger hus til. Tilmelding er åben. Først-til-mølle.

Efter præsentation og Q&A med Barry Lynn vil der være debat med politikere og branchefolk om, hvordan vi skal håndtere udfordringer fra tech-giganterne, og hvordan man sikrer et robust marked for uafhængige kommercielle medier.

I videoen herunder kan du høre mere om Open Market Institute og  Barry Lynns tanker om regulering af tech-giganterne. 

Om Barry Lynn
Barry Lynn har i næsten tyve år undersøgt og skrevet om de farer, som monopolisering udgør for vores demokrati, vores økonomi og stabiliteten af komplekse systemer. Han står blandt andet bag den banebrydende bog Cornered: The New Monopoly Capitalism and the Economics of Destruction.

Barry Lynn og hans hold fra Open Markets Institute har opnået stor international opmærksomhed blandt regeringer og konkurrencemyndigheder i forhold til deres tanker og diskussioner om konsekvenserne ved konkurrencen fra tech-giganterne.

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)