Tirsdag 2. april lanceres en stor kampagne for de journalistisk redigerede medier. Flere end 200 medier vil i perioden frem mod folketingsvalget bringe annoncer i trykte og digitale udgivelser og i radioen. Initiativtager til kampagnen er Danske Medier, der repræsenterer de private publicistiske medier.
Omdrejningspunkt for kampagnen er de kommende valg til Folketinget og Europa-Parlamentet, og hovedbudskabet er, at ansvarlig journalistik er med til at sikre, at danskerne har et oplyst grundlag for at sætte deres kryds.
Med kampagnen ”Flere sider” ønsker Danske Medier at sætte fokus på mediernes betydning i et demokratisk samfund og forskellen på journalistisk redigerede medier og sociale medier.
Det er særligt aktuelt i en tid, hvor misinformation og frygt for udenlandsk påvirkning er en del af dagsordenen op til valgene til Folketinget og Europa-Parlamentet.
”Vi har tre fokusområder med kampagnen. At fremme refleksion og diskussion om mediernes rolle i samfundet og at vise, hvorfor der er brug for medier med et mere oplysende end kommercielt formål. At synliggøre værdien af de journalistiske medier i forhold til de sociale medier – blandt andet ved at sætte fokus på, at god journalistik dækker flere sider. At gøre opmærksom på, at journalistiske medier tager ansvar. At de har ansvarshavende chefredaktører, der står på mål for indholdet og er parate til at rette op, når der sker fejl,” siger adm. direktør i Danske Medier, Morten Langager.
Mange danskere får deres nyheder fra de sociale medier, hvor der kan købes ukritisk taletid til det meste. I udlandet er der set forsøg på, at de frie valg påvirkes gennem de sociale medier – også via spredning af misinformation. Samtidig er de sociale mediers mekanismer indrettet på en sådan måde, at man som bruger primært bliver eksponeret for den type indhold, man i forvejen har liket – altså er enig i.
”Derfor har de journalistisk redigerede medier mere end nogensinde en vigtig opgave i vores samfund – også op til et valg. Ethvert sundt demokrati har brug for journalistiske medier, der ser tingene fra flere sider, og ser det som deres opgave at skille skidt fra kanel, undersøge påstande, oplyse, stille spørgsmål, nuancere og søge svar. Men også medier som kan og vil stilles til ansvar,” siger Morten Langager.
Om ”Flere sider”-kampagnen
Flere end 200 medietitler på tværs af ugeaviser, lokalaviser, fagmedier, specialmedier, dagblade, magasiner, netmedier og lokalradioer bringer annoncer i perioden frem mod folketingsvalget. Både Danske Medier og foreningens medlemmer er afsendere på kampagnen, som er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Mensch.
Se mere på kampagnesitet fleresider.dk.