Anders Bording_grafik
 

Her er de nominerede til Bording 2021

Juryen har fundet årets nominerede til Anders Bording Priserne.

Der har igen i år været rigtig mange gode indstillinger til de tre priser. På trods af et år præget af corona er det tydeligt at mærke, at der blandt specialmedierne er virkelyst og energi, både hvad angår journalistikken, det kreative og forretningsmæssige.

Karsten Kolding, juryformand

Medieprisen

Altinget

  • For sit arbejde med et nyt digitalt design for deres 26 nichemedier, der giver overblik og indsigt i dansk politik med mix af journalistisk stof, servicestof og værktøjer, der øger læserens politiske informationsniveau og gør læserne bedre klædt på til at varetage deres professionelle virke.

Skolebørn

  • For med et lækkert journalistisk magasin at nå en ny målgruppe og et bredt publikum. Med begrænsede ressourcer er der skabt et produkt målrettet forældre til børn i folkeskolen, hvor de får relevant og nuanceret viden om udviklingen i folkeskolen.

Journalisten

  • For at udvikle podcasten ”Budskab”, der på en professionel og nytænkende måde går bagom kommunikationsfaget og tager det lige så alvorligt, som det fortjener og dermed gør mediet relevant for en ny faggruppe.

Ideprisen

Videnskab.dk

  • For det kreative arbejde med at udvikle en guide til god videnskabsjournalistik: ’11 gode råd til journalister – Undgå de værste brølere i nyheder om forskning’. I en tid præget af fake news og en global sundhedskrise er det mere afgørende end nogensinde at journalistik formår at formidle forskning.

Socialpædagogerne

  • For med podcast-serien ”Fagligt Fokus”, at skabe et sted, hvor socialpædagoger kan gå i dybden med deres fag og formidle teoretisk stof på en nærværende og relevant måde og hvor lytteren er fastholdt gennem hele udsendelsen.

Ugeskrift for Læger

  • For at producere et sjovt, anderledes og tankevækkende portræt af mediets målgruppe, lægerne, ved at overlade ordet til målgruppens egne børn, der får sat fine ord på, hvordan de ser på deres forældre og deres profession.

Journalistprisen

Folkeskolen

  • For igennem en række artikler at sætte fokus på pædofilianklager mod skolelærere. Med gedigent, vedholdende og kritisk journalistik belyses et svært, følsomt og tabubelagt emne for specialmediets målgruppe.

 Videnskab.dk

  • For i efteråret 2020 at udnytte en heftig debat om et dansk mundbindsforsøg til at levere en artikelserie, som effektivt udbredte viden om, hvordan forskning fungerer og bedst forstås. Mediet gik imod sensationshistorien og udbredte viden til en bredere målgruppe på mediets egne præmisser.

Danwatch

  • For afdækningen af, hvordan Danmarks største forsvarsvirksomhed Terma i årevis har leveret militært udstyr til de Forenede Arabiske Emirater, der er er anklaget for at udsulte og bombe civile i Yemen-krigen, en krig som FN betegner som ’verdens værste humanitære katastrofe’.

Kontakt

Nikolaj Lægaard Simonsen
nls@danskemedier.dk

Læs også

Facebook har præsenteret trylleformular, som skal skabe forvirring i mediebranchen

“Det er en skam, at Facebook også i Danmark har valgt bøllemetodernes brede sti. Man kan kun håbe det er en fejl. Fra Danske Mediers side havde vi virkelig troet, at man ville have ændret tilgang efter skandalen i Australien, hvor Facebook udelukkede nyhedsmedierne fra platformen,” udtaler formand for Danske Medier, Jesper Rosener.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev