Vinder1
 

Her er vinderne af Anders Bording-priserne 2021

Pressemeddelelse

Vinderne af Anders Bording-priserne 2021 er her til eftermiddag blevet kåret til et udsolgt arrangement i Altingets gård i København. Anders Bording-Priserne sætter fokus på betydningen af specialmediernes arbejde. Årets tre vindere har bl.a. udmærket sig ved at ramme bredt med dagsordenssættende journalistik og formidling og ved at gentænke det digitale møde med læserne.

De tre vindere er:

  • Videnskab.dk, som modtager Idéprisen 2021.
  • Danwatch, som modtager Journalistprisen 2021.
  • Altinget, som modtager Medieprisen 2021.

Altinget vinder Anders Bording – Medieprisen 2021

”For sit arbejde med et nyt digitalt design for deres 26 nichemedier, der giver overblik og indsigt i dansk politik med mix af journalistisk stof, servicestof og værktøjer, der øger læserens politiske informationsniveau og gør læserne bedre klædt på til at varetage deres professionelle virke,” udtaler juryen.

Videnskab.dk vinder Anders Bording – Idéprisen 2021

”For det kreative arbejde med at udvikle en guide til god videnskabsjournalistik: ’11 gode råd til journalister – Undgå de værste brølere i nyheder om forskning’. I en tid præget af fake news og en global sundhedskrise er det mere afgørende end nogensinde at journalistik formår at formidle forskning”, udtaler juryen

Danwatch vinder Anders Bording – Journalistprisen 2021

”For afdækningen af, hvordan Danmarks største forsvarsvirksomhed Terma i årevis har leveret militært udstyr til de Forenede Arabiske Emirater, der er er anklaget for at udsulte og bombe civile i Yemen-krigen, en krig som FN betegner som ’verdens værste humanitære katastrofe’, udtaler juryen.

Om Anders Bording-Priserne

Anders Bordings Journalistpris

Prisen uddeles til en person eller et team for en bemærkelsesværdig journalistisk præstation i et specialmedie. Der lægges særlig vægt på historiens journalistiske kvalitet, publicistiske ambitioner og relevans for læserne. Prisen kan også tildeles det medie, der med sin journalistik har formået at brede en historie fra et nicheområde ud til den generelle offentlighed.

Anders Bordings Mediepris

Prisen uddeles til et specialmedie, der i særlig grad er i stand til at ramme sin målgruppe og/eller opbygge en forretningsmodel og derfor kan tjene til inspiration for andre. De danske specialmedier er kendetegnet ved en stor grad af udvikling af både det journalistiske produkt og de kommercielle rammer for journalistikken. Prisen er en hyldest til det medie, der formår at forene disse.

Anders Bordings Idépris

Prisen uddeles til en enestående journalistisk idé, et produkt eller projekt på et specialmedie, som er eksekveret originalt og kreativt og dermed tjener som inspiration for den journalistiske udvikling for andre medier. Det nyskabende kan ske i såvel researchmetode, formidling, format som i distribution. Prisen hylder det medie, der med sin opfindsomhed kan inspirere branchen til at gå nye veje.

Juryen til årets Anders Bording bestod af:

  • Karsten Kolding, selvstændig ledelses- og kommunikationsrådgiver
  • Bo Mikael, Journalist, kontaktdirektør i Peytz
  • Bille Sterll, Selvstændig journalist og kommunikatør
  • Marianne Søndergaard, kommunikationschef Hotel- og Restaurantskolen, tidligere redaktionschef.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om godskørsel

. Danske Medier finder det overordentligt positivt at den såkaldte 11 kg-regel fastholdes. Dette er særdeles vigtigt, da 11 kg-reglen er med til at sikre muligheden for distribution af aviser i alle egne af Danmark og derved udgør et element i den demokratiske oplysning af landets borgere. Danske Medier vil derfor gerne kvittere for, at der fra politisk hold er blevet lyttet til de mange interesseorganisationer og parter på området, der har advaret kraftigt imod en ændring af 11 kg-reglen.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev