Podcast_
 

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og  uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.  

Den seneste undersøgelse fra Kantar Gallup bekræfter, at danskerne hører flere og flere podcasts. Der bliver også produceret flere, idet både mediehuse og uafhængige producenter har kastet sig over mediet.

Nogle af de mest lyttede podcasts bliver produceret af større mediehuse. Det gælder bl.a. Politiken, Berlingske og Weekendavisen, som har mange lyttere til podcasts som Madsen og Magten24 spørgsmål til Professoren og Det vi taler om, som man kan se på podcastindex.dk. 

Men en stor andel af danske podcasts produceres af uafhængige podcastere, der sidder på en stor andel af markedet. Flere af dem kan komme ind under de samme regler, som gælder for de podcasts, der produceres hos de større mediehuse, og det kan på en række områder være en fordel for dem. Der er bare mange, som ikke er klar over det. 

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler: 

Markedet for podcast, der laver journalistisk formidling, er i kæmpe vækst med mange nye aktører. Og det skal vores arbejde som forening naturligvis afspejle. Derfor er rammerne for podcast en del af Danske Mediers medieudspil, og derfor opruster foreningen på rådgivningsdelen, ” siger Louise Brincker. 

Flere og flere podcastere henvender sig med spørgsmål

Danske Medier modtager nemlig flere og flere henvendelser fra podcastere, som er i tvivl om, hvilke regler der gælder for dem. Det gør sig f.eks. gældende i forhold til tilmelding til Pressenævnet og udgivelse under medieansvarsloven, der kan give en bedre juridisk beskyttelse for podcastere. 

Det gør sig også gældende, når det kommer til relevante kommercielle spørgsmål om markedsføring og sponsorering, hvor mange oplever reglerne som uoverskuelige. 

Derfor har Danske Medier udarbejdet en guide, der adresserer nogle af de mest stillede spørgsmål. Den omhandler bl.a. markedsføringsloven, medieansvarsloven og behandling af persondata. 

Mediepolitikken skal afspejle, at podcast er blevet en naturlig del af folks medieforbrug

Det andet område, hvor produktionen af podcast halter bagud i forhold til andre platforme, er på muligheden for at søge støtte fra public service-puljen. I Danske Mediers medieudspil foreslår foreningen derfor, at podcasts og andre lydbårne produkter skal kunne søge støtte fra en del af public service-puljen. 
 
Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:  

Det handler om, at man skal have opdateret reglerne, så de afspejler, at podcasts er blevet en naturlig del af mediebilledet og danskernes mediebrug. 

Kontakt

PR- og kommunikationskonsulent, Martin Paludan.

Mpa@danskemedier.dk

30241274

Mest læste

Læs også

Vigtigt fokus på techgiganter fra dansk regering

Den danske regering har sammen med den danske tech-ambassadør i dag fremlagt en strategi for Danmark teknologiske diplomati i årene 2021-2023. Strategien lægger op til, at Danmark internationalt skal arbejde for en mere ansvarlig, demokratisk og tryg teknologiudvikling.

Politisk makværk i kviklånsloven

Der er indkaldt til nye forhandlinger om udbedring at uhensigtsmæssigheder i den såkaldte ”kviklånslov”. Brancheforeningerne for de private medier, annoncører, reklame og mediebureauer at komme med en klar opfordring til, at problemstillingerne løses for alle områder, og at man ikke kun finder en undtagelse for DBU’s spillertrøjer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)