Podcast_
 

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og  uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.  

Den seneste undersøgelse fra Kantar Gallup bekræfter, at danskerne hører flere og flere podcasts. Der bliver også produceret flere, idet både mediehuse og uafhængige producenter har kastet sig over mediet.

Nogle af de mest lyttede podcasts bliver produceret af større mediehuse. Det gælder bl.a. Politiken, Berlingske og Weekendavisen, som har mange lyttere til podcasts som Madsen og Magten24 spørgsmål til Professoren og Det vi taler om, som man kan se på podcastindex.dk. 

Men en stor andel af danske podcasts produceres af uafhængige podcastere, der sidder på en stor andel af markedet. Flere af dem kan komme ind under de samme regler, som gælder for de podcasts, der produceres hos de større mediehuse, og det kan på en række områder være en fordel for dem. Der er bare mange, som ikke er klar over det. 

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler: 

Markedet for podcast, der laver journalistisk formidling, er i kæmpe vækst med mange nye aktører. Og det skal vores arbejde som forening naturligvis afspejle. Derfor er rammerne for podcast en del af Danske Mediers medieudspil, og derfor opruster foreningen på rådgivningsdelen, ” siger Louise Brincker. 

Flere og flere podcastere henvender sig med spørgsmål

Danske Medier modtager nemlig flere og flere henvendelser fra podcastere, som er i tvivl om, hvilke regler der gælder for dem. Det gør sig f.eks. gældende i forhold til tilmelding til Pressenævnet og udgivelse under medieansvarsloven, der kan give en bedre juridisk beskyttelse for podcastere. 

Det gør sig også gældende, når det kommer til relevante kommercielle spørgsmål om markedsføring og sponsorering, hvor mange oplever reglerne som uoverskuelige. 

Derfor har Danske Medier udarbejdet en guide, der adresserer nogle af de mest stillede spørgsmål. Den omhandler bl.a. markedsføringsloven, medieansvarsloven og behandling af persondata. 

Mediepolitikken skal afspejle, at podcast er blevet en naturlig del af folks medieforbrug

Det andet område, hvor produktionen af podcast halter bagud i forhold til andre platforme, er på muligheden for at søge støtte fra public service-puljen. I Danske Mediers medieudspil foreslår foreningen derfor, at podcasts og andre lydbårne produkter skal kunne søge støtte fra en del af public service-puljen. 
 
Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:  

Det handler om, at man skal have opdateret reglerne, så de afspejler, at podcasts er blevet en naturlig del af mediebilledet og danskernes mediebrug. 

Kontakt

PR- og kommunikationskonsulent, Martin Paludan.

Mpa@danskemedier.dk

30241274

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev