Podcast_
 

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og  uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.  

Den seneste undersøgelse fra Kantar Gallup bekræfter, at danskerne hører flere og flere podcasts. Der bliver også produceret flere, idet både mediehuse og uafhængige producenter har kastet sig over mediet.

Nogle af de mest lyttede podcasts bliver produceret af større mediehuse. Det gælder bl.a. Politiken, Berlingske og Weekendavisen, som har mange lyttere til podcasts som Madsen og Magten24 spørgsmål til Professoren og Det vi taler om, som man kan se på podcastindex.dk. 

Men en stor andel af danske podcasts produceres af uafhængige podcastere, der sidder på en stor andel af markedet. Flere af dem kan komme ind under de samme regler, som gælder for de podcasts, der produceres hos de større mediehuse, og det kan på en række områder være en fordel for dem. Der er bare mange, som ikke er klar over det. 

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler: 

Markedet for podcast, der laver journalistisk formidling, er i kæmpe vækst med mange nye aktører. Og det skal vores arbejde som forening naturligvis afspejle. Derfor er rammerne for podcast en del af Danske Mediers medieudspil, og derfor opruster foreningen på rådgivningsdelen, ” siger Louise Brincker. 

Flere og flere podcastere henvender sig med spørgsmål

Danske Medier modtager nemlig flere og flere henvendelser fra podcastere, som er i tvivl om, hvilke regler der gælder for dem. Det gør sig f.eks. gældende i forhold til tilmelding til Pressenævnet og udgivelse under medieansvarsloven, der kan give en bedre juridisk beskyttelse for podcastere. 

Det gør sig også gældende, når det kommer til relevante kommercielle spørgsmål om markedsføring og sponsorering, hvor mange oplever reglerne som uoverskuelige. 

Derfor har Danske Medier udarbejdet en guide, der adresserer nogle af de mest stillede spørgsmål. Den omhandler bl.a. markedsføringsloven, medieansvarsloven og behandling af persondata. 

Mediepolitikken skal afspejle, at podcast er blevet en naturlig del af folks medieforbrug

Det andet område, hvor produktionen af podcast halter bagud i forhold til andre platforme, er på muligheden for at søge støtte fra public service-puljen. I Danske Mediers medieudspil foreslår foreningen derfor, at podcasts og andre lydbårne produkter skal kunne søge støtte fra en del af public service-puljen. 
 
Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:  

Det handler om, at man skal have opdateret reglerne, så de afspejler, at podcasts er blevet en naturlig del af mediebilledet og danskernes mediebrug. 

Læs også

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Danske Medier: Godt minister vil sikre mulighed for tv-optagelser af byrådsmøder

Danske Medier henvendte sig den 5. maj til indenrigs- og boligminister Christian Raabjerg-Madsen med en opfordring til, at de kommuner som for eksempel Herlev, der endnu ikke har tilladt journalister at optage kommunalbestyrelsesmøder, at få det tilladt. Nu er der tikket et svar ind fra ministeren, som adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, ser med positive øjne på.

Høringssvar: Høring over Public Service-redegørelser

Danske Medier har afgivet høringssvar vedrørende public serviceredegørelserne for 2021 fra DR, TV 2/Danmark A/S, de regionale TV 2-virksomheder, FM 4 A/S
(Radio4) og Kulturradio Danmark A/S (24syv). Danske Medier skal i dette høringssvar fokusere på
DR’s public service-redegørelse for 2021.

Årets vindere kåret til Danske Mediers Designpriser 2022

På restaurant SULT i København blev kreativ og innovativ journalistik i dag hyldet til uddelingen af Danske Mediers Designpriser. Den festlige begivenhed bød også gæsteoplæg fra New York Times, der gav indblik i grafik, visuelle elementer, AI og data som en del af den journalistiske fortælling.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev