4
 

Nu åbner Toplisterne igen

Pressemeddelelse fra Danske Medier Research

Dansk Online Index – den officielle måling af den danske onlinetrafik – åbner i morgen for daglig opdatering af de mest besøgte danske websites.

I september sidste år suspenderede Danske Medier Research Toplisten på grund af uensartet implementering af samtykkebokse, hvilket førte til, at trafik- og brugertal ikke kunne sammenlignes.

I de følgende måneder stod udgiverne tæt sammen, og DMR har brugt den mellemliggende periode på at udarbejde en scriptvejledning og har efterfølgende gennemført en kontrol af udgivernes implementering af denne målemetode.

Nu er tilpasningerne på plads, der er gennemført en lang række audit og kontroller, bl.a. af en uafhængig tredje part. Konklusionen står klar: Det er muligt at tælle alle sidevisningerne.

Hvad besøg angår, så kan målingen under de nuværende samtykkebetingelser kun tælle de besøg med, hvor brugeren har afgivet samtykke dertil. Dvs. besøgstallet er et udtryk for antal besøg med samtykke.

Efter den store ensretning af scripting og implementering ift. samtykkebokse er der opnået stor og acceptabel grad af sammenlignelighed i brugertallene på tværs af medierne. Brugertallene er kun i begrænset omfang påvirket af samtykkeproblematikken, idet brugertallene ikke som sidevisninger og besøg er faktisk målte, men er beregnede tal.

Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof, siger: ”Vi er glade for endelig at kunne åbne for adgang til de officielle toplister igen. Vi ved, at mange har ventet på atter at kunne følge med i de daglige trafiktal, og det er dejligt, at der er skabt et fælles fundament blandt udgiverne.”

Tilbage udestår en sidste udfordring, nemlig at det desværre ikke endnu er lykkedes at overbevise myndighederne om, at samtykke til webstatistik til brug for aggregerede markedsmålinger bør kunne foretages på baggrund af legitim interesse og dermed friholdes fra brugerens øvrige samtykkeafgivelse.

Om den manglende mulighed for at indsamle helt grundlæggende og basal statistik udtaler formand for DMR, Kenneth Bejerholm Madsen:

”Det er vigtigt, at vi nu igen er i luften med sammenlignelige trafiktal for danske websites. Det er dog fortsat ærgerligt, at det ikke er muligt at føre statistik over det samlede antal besøg på et website i målingen. Vi håber, at vi i dialog med Erhvervsstyrelsen kan løse den udfordring, så vi snart kan få en præcis måling, især når det foregår uden nogen hensigt om målretning af annoncer eller indsamling af personoplysninger.”

Om Dansk Online Index – den officielle måling af den danske onlinetrafik
Dansk Online Index (DOI) er den officielle måling af den danske onlinetrafik. DOI giver både det overordnede billede af den samlede danske internettrafik for tilmeldte sites, mulighed for analyser i målgrupper, analyser på tværs af sites samt mulighed for måling af apps.

DOI omfatter alle typer af devices, og det er således muligt at kigge både på tværs af platforme og dykke ned i de enkelte platforme individuelt. DOI opgør også den demografiske sammensætning af den danske internettrafik.

Om Danske Medier Research
Danske Medier Research er et selvstændigt selskab i Danske Medier. Danske Medier Research er centrum for Danske Mediers løbende indsamling af relevante data om branchen, omsætning, annoncer, abonnenter, oplag, seere, brugere, læsere og lyttere. DMR koordinerer på vegne af branchen markedsmålinger, dataindsamling og statistikudarbejdelse samt bistår medlemmerne med rådgivning om læsertal, lyttertal, brugertal, metoder mm. Det sker blandt andet i Dansk Online Index, Index Danmark, Gallup Lyttertal, Dansk Podcast Index, samt oversigter over reklameforbruget og annoncestatistikker. Læs mere her.

Kontakt for yderligere kommentarer
Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof, tlf. 2076 5099

Bestyrelsesformand i DMR, Kenneth Bejerholm Madsen, Berlingske Media, tlf. 4099 4926  

Læs også

Danske Medier skruer op for interessevaretagelsen

På dagens generalforsamling i Danske Medier fokuserede formand Jesper Rosener på, at medlemmernes politiske interesser fremover skal være foreningens primære kernefokus. Foruden mediestøtten og de forretningsmæssige rammevilkår kommer især reguleringen af techgiganterne og det digitale marked til at blive prioriteret.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)