dpi
 

Nu får Danmark et podcastindex

Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark? Det har der hidtil ikke været et samlet overblik over, men det kommer der fra den 1. juni i år.

Efter lang tids forberedelse er det danske radiomarked – det vil sige DR, Radio24syv, Bauer Media og Danske Medier – i fællesskab klar til at lancere Dansk Podcast Index.

Dansk Podcast Index er en samlet national målestandard og en oversigt over det danske podcast-landskab netop nu.

Ifølge Gallup Lokalradio Index er det i dag 21 procent af danskerne, der hører podcast hver uge. Men hvad folk har som deres absolutte podcast-favoritter, har der hidtil ikke været lavet toplister over. Det kommer der fremover hver torsdag, hvor der bliver gjort status over den forgangne uge.

I første omgang vil podcastindex.dk vise, hvilke podcastserier, der er mest hentet.

“Det er meget spændende langt om længe at kunne præsentere branchens samlede løsning. Gennem flere år er podcast-markedet vokset, og der har været stigende interesse for at kunne præsentere et samlet overblik over de mest downloadede og streamede podcasts i Danmark. Dansk Podcast Index er åben for alle, der ønsker at deltage, og parterne bag er enige om hurtigst muligt at kigge på muligheder for at udvide indholdet af Dansk Podcast Index, siger Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, der fungerer som sekretariat for Dansk Podcast Index.

Marianne Bugge Zederkof fortsætter:

“Uanset om man er kommerciel eller public service, har det en værdi at kunne præsentere markedet for en opgørelse over den generelle udbredelse og interesse for danske podcasts. Listen bliver et værdifuldt værktøj, der skaber indsigt i denne underbelyste del af audioforbruget,” siger hun.

Det første ugentlige overblik vil efter planen kunne ses på www.podcastindex.dk fra begyndelsen af juni.

Læs også: Podcastindex er på vej – skal jeres podcast være med?

Mest læste

Læs også

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Shaping the future of EU media policy

News Media Europe inviterer til mediepolitisk event i Bruxelles. ’Shaping the future of EU media policy’ afholdes i BIP – Rue Royale 2-4, 1000 Bruxelles, tirsdag den 3. december 2019, kl. 09.00 til 16.30.

Early Bird tilbud på Radiodays Europe 2020

Tilmelding til Radiodays Europe 2019 er nu åben. Den ellevte udgave af Europas største konference for radio og innovativ lydproduktion afholdes i Lisbon Congress Centre – CCL i Lisabon, Portugal, fra 29. marts til 31. marts 2020.

Oplæg om den administrative håndtering af den nye ferielov

Volder samspillet mellem eIndkomst, Feriepengeinfo og FerieKonto problemer hos jer? Og er I heller ikke helt skarpe på, hvordan I skal forholde jer til de indefrosne feriemidler i overgangsperioden fra gammel til ny ferieordning? Så få svarene her.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)