dpi
 

Nu får Danmark et podcastindex

Hvad går danskerne rundt med i ørerne, når de streamer og downloader podcast i Danmark? Det har der hidtil ikke været et samlet overblik over, men det kommer der fra den 1. juni i år.

Efter lang tids forberedelse er det danske radiomarked – det vil sige DR, Radio24syv, Bauer Media og Danske Medier – i fællesskab klar til at lancere Dansk Podcast Index.

Dansk Podcast Index er en samlet national målestandard og en oversigt over det danske podcast-landskab netop nu.

Ifølge Gallup Lokalradio Index er det i dag 21 procent af danskerne, der hører podcast hver uge. Men hvad folk har som deres absolutte podcast-favoritter, har der hidtil ikke været lavet toplister over. Det kommer der fremover hver torsdag, hvor der bliver gjort status over den forgangne uge.

I første omgang vil podcastindex.dk vise, hvilke podcastserier, der er mest hentet.

“Det er meget spændende langt om længe at kunne præsentere branchens samlede løsning. Gennem flere år er podcast-markedet vokset, og der har været stigende interesse for at kunne præsentere et samlet overblik over de mest downloadede og streamede podcasts i Danmark. Dansk Podcast Index er åben for alle, der ønsker at deltage, og parterne bag er enige om hurtigst muligt at kigge på muligheder for at udvide indholdet af Dansk Podcast Index, siger Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, der fungerer som sekretariat for Dansk Podcast Index.

Marianne Bugge Zederkof fortsætter:

“Uanset om man er kommerciel eller public service, har det en værdi at kunne præsentere markedet for en opgørelse over den generelle udbredelse og interesse for danske podcasts. Listen bliver et værdifuldt værktøj, der skaber indsigt i denne underbelyste del af audioforbruget,” siger hun.

Det første ugentlige overblik vil efter planen kunne ses på www.podcastindex.dk fra begyndelsen af juni.

Læs også: Podcastindex er på vej – skal jeres podcast være med?

Mest læste

Læs også

Google udfaser tredjeparts-cookies

Google skriver på deres blog, at de vil udfase understøttelse af tredjeparts-cookies i deres Chrome-browser inden for to år. I takt med lignende tiltag fra de øvrige førende browserudbydere, må det ses som en reel afvikling af den mest udbredte teknologi inden for programmatic, profilering, retargeting og trafikmåling. Det rejser en del spørgsmål og på nuværende tidspunkt er der usikkerhed om konsekvenserne.

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)