Banner_Ugeaviserne_790x426
 

Åben for indstillinger: Ugeavisernes Årspriser

Artiklen er publiceret første gang 4. juli 2019.

Frist for indsendelse af bidrag til Ugeavisernes Årspriser er 2. september 2019.

Alle lokale ugeaviser, der er medlem af Danske Medier, kan deltage ved at indsende et eller flere af deres bedste bidrag fra det forløbne år, dvs. 1. august 2018 til 31. juli 2019.

Kategorierne er:

  • Lokale nyhedshistorier
  • Lokale features
  • Redaktionelle ideer og initiativer
  • Digitale initiativer

Desuden kåres Årets Ugeavis.

Bedømmelseskriterierne baseres på traditionelle, etablerede journalistiske kriterier:

  • Den journalistiske behandling
  • Det anvendte illustrationsmateriale
  • Den grafiske udformning

Kategorien Digitale Initiativer belønner redaktionelle og kommercielle aktiviteter på digitale platforme.

Hædersbeviser udformes som diplomer. Der uddeles tre priser i hver af kategorierne: Guld, sølv og bronze, 12 i alt, forudsat at kvaliteten er til stede.

Desuden kårer juryen Årets Ugeavis, som modtager kr. 10.000.

Juryen kan udvælge Årets Ugeavis blandt de indstillede til de fire øvrige priser – men det er også muligt at indstille en ugeavis til prisen Årets Ugeavis.

Årets Ugeavis går til en avis, der gennem aktiviteter, initiativer eller på anden måde har gjort sig bemærket, og som herigennem kan være til inspiration for andre lokale ugeaviser. Det kan både være gennem redaktionelle og/eller kommercielle initiativer.

Tilmelding til konkurrencen
Hver avis kan max. indsende tre bidrag pr. kategori og højest et forslag til Årets Ugeavis. Bidrag til konkurrencen indsendes i fem originale eksemplarer, eller tryk heraf, senest mandag 2. september 2019. Bidrag indsendes til Danske Medier, Pressens Hus, Skindergade 7, 1159 København K, mrk. Ugeavisernes Årspris.

Det er vigtigt, at det kun er de indstillede artikler, som indsendes – og ikke hele aviser. Hvis der sendes kopier, skal de være i samme format som originalartiklen.

Vi vil gerne kunne offentliggøre de prisbelønnede bidrag på vores hjemmeside. Derfor opfordrer vi til, at der også sendes en pdf. af indstilling og de indstillede sider til ugeaviser@danskemedier.dk

NB: For at der kan ske bedømmelse af en indstilling til de tre første kategorier, skal der fremsendes en papirudgave og ikke kun en digital indstilling. Til den digitale pris skal sendes links  og evt. password, hvis det er forudsætningen for at bedømme indstillingen.

Deltagergebyret er kr. 300.- for hver indsendt enhed. Betaling kan ske ved indbetaling til vor bankkonto – reg.nr. 3001, kontonr. 4183106473. Bidrag til konkurrencen sendes til Danske Medier – mærket ”Ugeavisernes Årspris”.

Bag på hvert bidrag skal være en udfyldt deltagerblanket med angivelse af, hvem der skal nævnes på evt. diplom.

Prisuddelingen finder sted i forbindelse med Danske Medier og De Lokale Ugeavisers fælles konference, Ugeavisernes Efterårsseminar 2. oktober 2019 på Hotel Koldingfjord.

Juryen består i år af Mette Lyhne, Herlev Bladet (formand), Mette Falther, Ugeavisen Esbjerg,  Søren Schultz Jørgensen og Aslak Gottlieb.

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Sådan klarer specialmedierne sig ”efter” coronakrisen

Selvom vi med 3. kvartal samlet set ser en markant fremgang i annonceomsætningen, er der store forskelle mellem brancherne. ’Detailhandel, auto og hotel’ er meget naturligt fortsat coronapåvirket og ligger 6 procent under 2020, som ellers også var massivt coronaramt.

Danske Medier: DR’s licensoverskud bør bruges til at sikre lokale og regionale medier

På dagen, hvor en bred kreds af aktører fra den danske mediebranche er samlet til stormøde i Kulturministeriet forud for de længe ventede medieforhandlinger, kommer Danske Medier med en opfordring til politikerne om at finde finansieringen til tiltag, som kan sikre eksistensen af lokale og regionale medier i hele landet. Foreningen mener, at finansieringen alternativt kan findes i de 221,5 mio. kroner, som ligger i overskydende licensmidler.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev