jpris
 

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret

Danske Mediers hæderspriser til specialmedier blev uddelt fredag. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til en publicistisk frontkæmper.

Fredag eftermiddag blev der traditionen tro uddelt årets Anders Bording-priser, som er Danske Mediers hæderspriser til specialmedier. Det skete traditionen tro i festlige rammer på Københavns Rådhus.

Modtageren af Journalistprisen blev journalisterne Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov fra Fagbladet 3F for med ”tæt research, klar formidling og levende, personlige beretninger på flere platforme at afsløre spekulation i billig udenlandsk arbejdskraft, med stort gennemslag i øvrige medier og hos politikerne”, som det lød i juryens begrundelse. 

Medieprisen gik til Kristeligt Dagblads nichemedie Kirke.dk for ”i god samklang med husets andre medier at skabe et nyt toprelevant, digitalt nichemedie med nødvendigt indhold til en klart defineret målgruppe, der i stor stil både bruger og betaler for mediet.”

”Vi ser en meget stor vilje og evne til udvikling og nyorientering i specialmedierne. Det er journalistik af meget høj kvalitet, der servicerer ofte meget store målgrupper. Det er imponerende at se både store, veletablerede medier, der igen funkler med unikke historier – og samtidig se nyudviklede medier, der med en stejl læringskurve får gjort sig relevante for nye målgrupper. Vi har begge kategorier som vindere i år – og vil bestemt gerne have begge typer medier med i feltet også fremover,” siger Karsten Kolding, formand for Anders Bording-juryen.

Mediernes tillidsmand tildelt særpris
Ud over de to faste priser blev der i år også uddelt en særpris til en publicistisk frontkæmper i dansk presse, nemlig Christian Kierkegaard, der ved årsskiftet gik på pension efter en lang karriere i mediebranchen og senest som journalistisk direktør for Danske Medier.

”Mange nye mediechefer eller redaktører, mig selv inklusive, kender helt sikkert situationen, at man har brug for hjælp til at forstå paragrafferne eller at diskutere en strategisk udfordring, journalistisk, økonomisk eller politisk. At man har brug for at ringe til en ven. Jeg er også sikker på, at der er en del politikere og beslutningstagere, der har ringet til samme ven i årenes løb. Eller omvendt: selv er blevet opsøgt af samme ven. Og derefter er blevet beriget med faktuelt baserede indsigter og ekspertvurderinger, både af den slags der stryger med hårene og dem der stryger mod. Vi er mange, der skylder årets modtager af særprisen stor tak for et råd eller en håndsrækning. Vi taler om en meget kompetent og vidende person, der har virket i mediebranchen i årtier og har indgået i et hav af til tider konfliktfyldte diskussioner, men står tilbage som et meget respekteret og vellidt menneske, som det er svært ikke at holde af. Prismodtageren kunne om nogen kalde sig ”integritet” til mellemnavn.,” sagde juryformanden, Karsten Kolding i sin indledende tale til Christian Kierkegaard, der modtog Anders Bording Særprisen for sit vedholdende, kyndige og altid engagerede indsats for specialmedierne.

Han fik Særprisen for i årtier at have fungeret som omvandrende vidensbank, mentor og problemknuser for specialmedierne og deres redaktører, der har nydt godt af et yderst behageligt og imødekommende væsen.

Christian Kierkegaard har siddet på et utal af stole i mediebranchen. Næstformand for Dansk Journalistforbund, direktør Dansk Fagpresse, formand for de tre journalistuddannelsers fælles praktikudvalg og medlem af bestyrelsen for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Til sidst i en årrække som journalistisk direktør i Danske Medier. 

”Men den vigtigste post af dem alle er nok den mindre formelle: Du er blevet kaldt for ”mediernes tillidsmand”. Det kommer af din utrættelige kamp for medierne, hvis livsvilkår du forstår bedre end din egen bukselomme. I snart det ene snart det andet forlig om mediestøtte eller distributionsregler, nulmoms og hvad har vi – har du kæmpet mediernes sag, men også evnet at finde kompromiserne på saglig og faglig grund. Du har nudget politikere. Du har guidet beslutningstagere. Og du har igen og igen holdt en hånd i ryggen på alle os, der som opkomlinge har prøvet finde vores ben at stå på i specialmediernes forunderlige verden.  Jeg ved, jeg taler på manges vegne her, når jeg siger: Tak for din evne til at gå to the point. Du gør ikke så meget væsen af dig, men du er meget hurtigt og knastørt inde ved sagens kerne. Tak for din altid store imødekommenhed og dit yderst behagelige selskab. Til lykke med prisen,” lød det fra Karsten Kolding.

Se hele præsentationen fra kåringen på Københavns Rådhus her (åbner som PDF). 

 

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev