jpris
 

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret

Danske Mediers hæderspriser til specialmedier blev uddelt fredag. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til en publicistisk frontkæmper.

Fredag eftermiddag blev der traditionen tro uddelt årets Anders Bording-priser, som er Danske Mediers hæderspriser til specialmedier. Det skete traditionen tro i festlige rammer på Københavns Rådhus.

Modtageren af Journalistprisen blev journalisterne Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov fra Fagbladet 3F for med ”tæt research, klar formidling og levende, personlige beretninger på flere platforme at afsløre spekulation i billig udenlandsk arbejdskraft, med stort gennemslag i øvrige medier og hos politikerne”, som det lød i juryens begrundelse. 

Medieprisen gik til Kristeligt Dagblads nichemedie Kirke.dk for ”i god samklang med husets andre medier at skabe et nyt toprelevant, digitalt nichemedie med nødvendigt indhold til en klart defineret målgruppe, der i stor stil både bruger og betaler for mediet.”

”Vi ser en meget stor vilje og evne til udvikling og nyorientering i specialmedierne. Det er journalistik af meget høj kvalitet, der servicerer ofte meget store målgrupper. Det er imponerende at se både store, veletablerede medier, der igen funkler med unikke historier – og samtidig se nyudviklede medier, der med en stejl læringskurve får gjort sig relevante for nye målgrupper. Vi har begge kategorier som vindere i år – og vil bestemt gerne have begge typer medier med i feltet også fremover,” siger Karsten Kolding, formand for Anders Bording-juryen.

Mediernes tillidsmand tildelt særpris
Ud over de to faste priser blev der i år også uddelt en særpris til en publicistisk frontkæmper i dansk presse, nemlig Christian Kierkegaard, der ved årsskiftet gik på pension efter en lang karriere i mediebranchen og senest som journalistisk direktør for Danske Medier.

”Mange nye mediechefer eller redaktører, mig selv inklusive, kender helt sikkert situationen, at man har brug for hjælp til at forstå paragrafferne eller at diskutere en strategisk udfordring, journalistisk, økonomisk eller politisk. At man har brug for at ringe til en ven. Jeg er også sikker på, at der er en del politikere og beslutningstagere, der har ringet til samme ven i årenes løb. Eller omvendt: selv er blevet opsøgt af samme ven. Og derefter er blevet beriget med faktuelt baserede indsigter og ekspertvurderinger, både af den slags der stryger med hårene og dem der stryger mod. Vi er mange, der skylder årets modtager af særprisen stor tak for et råd eller en håndsrækning. Vi taler om en meget kompetent og vidende person, der har virket i mediebranchen i årtier og har indgået i et hav af til tider konfliktfyldte diskussioner, men står tilbage som et meget respekteret og vellidt menneske, som det er svært ikke at holde af. Prismodtageren kunne om nogen kalde sig ”integritet” til mellemnavn.,” sagde juryformanden, Karsten Kolding i sin indledende tale til Christian Kierkegaard, der modtog Anders Bording Særprisen for sit vedholdende, kyndige og altid engagerede indsats for specialmedierne.

Han fik Særprisen for i årtier at have fungeret som omvandrende vidensbank, mentor og problemknuser for specialmedierne og deres redaktører, der har nydt godt af et yderst behageligt og imødekommende væsen.

Christian Kierkegaard har siddet på et utal af stole i mediebranchen. Næstformand for Dansk Journalistforbund, direktør Dansk Fagpresse, formand for de tre journalistuddannelsers fælles praktikudvalg og medlem af bestyrelsen for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Til sidst i en årrække som journalistisk direktør i Danske Medier. 

”Men den vigtigste post af dem alle er nok den mindre formelle: Du er blevet kaldt for ”mediernes tillidsmand”. Det kommer af din utrættelige kamp for medierne, hvis livsvilkår du forstår bedre end din egen bukselomme. I snart det ene snart det andet forlig om mediestøtte eller distributionsregler, nulmoms og hvad har vi – har du kæmpet mediernes sag, men også evnet at finde kompromiserne på saglig og faglig grund. Du har nudget politikere. Du har guidet beslutningstagere. Og du har igen og igen holdt en hånd i ryggen på alle os, der som opkomlinge har prøvet finde vores ben at stå på i specialmediernes forunderlige verden.  Jeg ved, jeg taler på manges vegne her, når jeg siger: Tak for din evne til at gå to the point. Du gør ikke så meget væsen af dig, men du er meget hurtigt og knastørt inde ved sagens kerne. Tak for din altid store imødekommenhed og dit yderst behagelige selskab. Til lykke med prisen,” lød det fra Karsten Kolding.

Se hele præsentationen fra kåringen på Københavns Rådhus her (åbner som PDF). 

 

Mest læste

Læs også

Gå-hjem-møde om afslørende journalistik

Danske Medier inviterer medlemmerne til gå-hjem-møde 30. september. Her vil journalisterne Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov fra Fagbladet 3F fortælle om arbejdet med afsløringerne af slumlejre i Padborg, der hviler på et tungt og imponerende stykke gravearbejde.

Årets nomineringer til Prix Radio

Her er de nominerede til Prix Radio 2019 i kategorierne: Årets podcast, Årets nyskabelse, Årets dokumentar og dokumentariske feature, Årets Radioprogram, Årets Morgenflade, Årets musikprogram, Årets vært/værtspar, Årets Interview – Den gode samtale, Årets Interview – Den kritiske, Årets nyheds- / Aktualitets-program, Årets radiopersonlighed, Årets Lytterinddragelse, Årets øjeblik, Årets satire, Årets kommercielle samarbejde og Årets promotion, Årets reklame, Årets event.

Redaktørernes Dag – nu med samtalesaloner og særudgave af Presselogen

Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. Konferencen er en ny og fokuseret udgave af mediebranchens traditionsrige fætter-kusine-fest i Svendborg, Redaktørernes Døgn. I år bliver klog konstruktivitet og kærlig kollegialitet konferencens bærende søjler.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)