Kommentar, direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkof
Regeringen har fremsat to udspil, der skal adressere udfordringerne med techgiganter (Sociale mediers ansvar og Mere retfærdig konkurrence og bedre brugerbeskyttelse).
Danske Medier ser gode takter i begge udspil, men må samtidig konstatere, at der fortsat ligger et stort arbejde med at få konkretiseret idéer og tiltag, så de kan fungere i et komplekst digitalt landskab, hvor fair konkurrence mellem virksomheder, forbrugerbeskyttelse og borgerrettigheder skal følges ad.
Det gælder særligt i de tilfælde, hvor regeringen ikke støtter sig til allerede planlagte EU-tiltag, men vil have Danmark til at gå forrest med reguleringen af techgiganterne. Det arbejde vil Danske Medier selvsagt gerne bidrage til, og vores kommentarer til de enkelte punkter i de to udspil kan findes her.
For foreningen er det dog et fuldstændig uomgængeligt punkt, at mediers journalistik bliver fritaget for stramningen af reglerne om ulovligt indhold, da det i modsat fald kan få alvorlige konsekvenser for den danske pressefrihed.
Journalistikken skal undtages regler om ulovligt indhold
Regeringen foreslår, at ulovligt indhold skal fjernes fra sociale medieplatforme inden for 24 timer (7 dage ved tvivl).
Danske Medier finder det positivt, at man styrker platformenes medansvar for at fjerne ulovligt indhold. Samtidig er det afgørende, at dette ikke rammer mediers redaktionelle indhold, som i forvejen er reguleret af det medieretlige ansvarssytem.
Nyheder kan i sagens natur skabe stærke reaktioner, men pressefriheden må ikke sættes under pres af klagesager, hver gang en bruger på Facebook bliver konfronteret med et stykke journalistik, vedkommende ikke bryder sig om.
Med de to udspil har regeringen sat fokus på en række af de problemer, som techgiganter og de store sociale medieplatforme har skabt for danske borgere og virksomheder. Mange af problemerne har Danske Medier også peget på af flere omgange.
Derfor er det opmuntrende, at regeringen nu over en bred kam søger fornuftige løsninger ved bl.a. at nedsætte en række grupper og fora samt at støtte de tiltag, der er på vej i EU-regi i form af Digital Services Act og Digital Markets Act.
Der ligger et større arbejde forude, og Danske Medier vil bidrage med faglig sparring og et indgående kendskab om det komplekse digitale landskab, som regeringen skal navigere i.