Med inspiration fra hele Norden diskuterede deltagere og oplægsholdere på Lokale Mediers Efterårskonference, hvordan branchen skal forholde sig til de allerstørste spørgsmål lige nu, såsom AI og brugerinddragelse.
Hvordan balancerer man som medie mellem at følge med en udvikling og risikoen for at give køb på det, der definerer én? Hvor langt skal man gå ind på modspillerens banehalvdel? Og hvordan udnytter lokale medievirksomheder bedst de nye muligheder, kunstig intelligens giver?
Det var nogle af de dilemmaer i arbejdet med kunstig intelligens, der kom på dagsordenen, da lokale medier i sidste uge mødtes til en dag i tegn af fremtidens lokale mediemarked.
Blandt andet havde René Larsen, radiochef i JFM, taget Nina med til Kolding.
Nina er den første AI-radiovært i Danmark, og René fortalte om praktiske og etiske overvejelser, der fulgte med at sende Nina i æteren første gang.
Det gav anledning til efterfølgende debat på scenen, men én ting, panelisterne var enige om, var, at det er vigtigt, at medierne har troværdighed og etik for øje, når de eksperimenterer med AI-genereret indhold.
De fleste brugere tænker ikke i tjeklister, men vi skal vise dem, at vi har styr på det. Når vi kan gøre det, kan vi bruge AI uden at sætte vores troværdighed over styr
Dennis Christensen, Danske Medier
Brugeren er den største eskpert
Alle, vi snakkede med, har det tilfælles, at de gerne vil være en del af et fællesskab
Betina Bendix, TV Syd
Danskernes villighed til at betale for abonnementer ligger forholdsvis stabilt, men særligt lokale medier er fortsat ramt af en ulige konkurrencesituation, som i høj grad skyldes de techgiganternes fortsat voksende markedsandel på annoncemarkedet.
Flere af dagens oplægsholdere argumenterede for, at det derfor er vigtigere end nogensinde at inddrage brugeren.
Lene Heiselberg, lektor ved Center for Journalistik på SDU, og Betina Bendix, direktør på TV Syd, præsenterede deres projekt med netop brugerinddragelse. Sammen med Kantar lavede de “digitale postkort” af 100 brugere for at øge indholdets relevans.
Arbejdet mundede ud i en ny strategi for TV Syd, herunder mediets brand, sprog og målgrupper samt seks anbefalinger til deres kolleger, der vil arbejde med brugerinddragelse.
Seks anbefalinger til brugerinddragelse
- Brug hellere et kvarter med to brugere end fire timer med ti kolleger.
- Det kræver fokus at give brugeren plads.
- Hold fast i brugernes feedback og inviter tilbage løbende.
- Spørg ikke kun til produktet, men også til deres liv og hverdag.
- Husk at omsætte indtryk til resultater og strategi.
- Dashboards er gode til data, men de viser os “hvor mange”, og ikke “hvorfor”!
Vigtigheden af at undersøge, hvordan man som lokalt medie spiller ind i brugerens hverdag, kom også til udtryk, da Jakob Moll, medstifter og international chef for Zetland, fortalte om arbejdet med at opstarte det finske medie Uusi Juttu.
Gennem målgruppeanalyser, personlig tone of voice og karismatiske værter med tæft for video og sociale medier, har mediet formået allerede nu at hverve knap 10.000 betalende medlemmer. Trods de først går officielt i luften i 2025.
Vi er så vilde med journalistik, og derfor fokuserer vi for meget på produktet, som vi tager for givet, at folk værdsætter. Hvad vil det sige at være noget værd i folks liv? Hvor er der noget dybere på spil? Det er spørgsmålet om, hvilken slags borger man vil være i samfundet
Jakob Moll, Zetland
At knække koden til vækst
I forhold til at knække koden til vækst, gav Jens Petterson fra koncernen NTM, den tredje største medievirksomhed i Sverige, et indblik i den vækstrejse, de har været på.
Ved hjælp af data og indsigter om målgrupper, nåede NTM deres ambitiøse mål om at fordoble antallet af abonnenter på bare fire år og at få bedre fat i de yngre brugere. Kun 18 procent af abonnenterne i dag er dog mellem 30-50 år, men som Jens Petterson fortalte, fortsætter rejsen og gør de nu igen klar til at fordoble deres målsætning.
Vi skal sikre os, at journalisterne virkelig forstår forretningen. Fokuser på at skabe forandring i det daglige arbejde. Vi skal tude at sigte højt!
Jens Petterson, NTM
Kontakt:
Marianne Bugge Zederkof
Formand i Carbon Footprint Initiative
Vice adm. direktør i Danske Medier