1
 

Mediebranchen lancerer fælles kodeks mod seksuelle krænkelser

Pressemeddelelse:

“Det skal være trygt at gå på arbejde, og der skal være plads til os alle. Det begynder og slutter med god opførsel.” Mediebranchens parter er gået sammen om at udforme et fælles kodeks, der skal forebygge seksuelle krænkelser på arbejdspladsen.

Mediebranchen får nu et fælles kodeks, der skal forebygge seksuelle krænkelser på arbejdspladsen. Kodekset er udarbejdet af en arbejdsgruppe med deltagelse af Danske Medier, DMJX – Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dansk Journalistforbund – Medier og Kommunikation, Producentforeningen, HK Privat og journalistuddannelserne på SDU og RUC.

”Vi vil have trygge rammer om arbejdslivet, og de seneste måneder har gjort det klart, at seksuelle krænkelser forekommer i et hidtil uset omfang. Det må og skal håndteres. Danske Medier tilslutter sig dette kodeks, og vi håber, at vores mange medlemsvirksomheder kan bruge det som supplement til de initiativer, der allerede er taget på mediearbejdspladserne”, siger Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier.

Kodekset henvender sig både til ledere, medarbejdere og tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge mediebranchens parter er det en fælles opgave at komme krænkelser og sexisme til livs. En opgave, som kræver åbenhed og involvering hele vejen rundt.

”Vi er i DJ glade for den her aftale med mediebranchens forskellige parter. Det er et godt næste skridt i kampen mod chikane og krænkelser på vores medlemmers arbejdspladser, og vi opfordrer til, at man også på de mindre arbejdspladser bruger kodekset som udgangspunkt for en drøftelse af, hvordan vi omgås hinanden”, siger Tine Johansen, formand for Dansk Journalistforbund – Medier og Kommunikation.

Med øje for freelancere og praktikanter

Kodekset har en skærpet opmærksomhed på løstilknyttede medarbejdere som freelancere, praktikanter, elever og periodevise samarbejdspartnere.

Rektor på DMJX Trine Nielsen ser, med blikket henvendt på praktikanterne, en fordel ved, at branchen nu har en fælles ramme at referere til.

”Før vi lavede de her retningslinjer for acceptabel adfærd på arbejdspladsen, havde vi ikke noget at diskutere ud fra. Det har vi nu. Det, at vi ser ens på tingene, giver en tryghed i forhold til praktikperioden”, siger Trine Nielsen.

Direktør i Producentforeningen Jørgen Ramskov er enig i, at brancher med mange løstilknyttede medarbejdere har behov for et sæt fælles retningslinjer.

”Film- og tv-branchen har mange freelanceansatte, og de er ekstra udsatte, hvis der ikke er klare retningslinjer for, hvordan man opfører sig på en produktion. Også derfor støtter Producentforeningen op om det fælles kodeks”, siger Jørgen Ramskov.

Kontakt

Louise Brincker, adm. Direktør, Danske Medier, 2977 3377

Tine Johansen, formand, Dansk Journalistforbund – Medier og Kommunikation, 2040 5313

Trine Nielsen, rektor, DMJX – Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, 2974 5636

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev