dm_nyt
 

Møde mellem Danske Medier og kulturministeren

Pressemeddelelse

Formand for Danske Medier og adm. direktør i Jysk Fynske Medier Jesper Rosener samt adm. direktør i Danske Medier Louise Brincker mødes i dag mandag 30. marts 2020 med kulturminister Joy Mogensen (S). Parterne skal drøfte mediernes udfordringer som konsekvens af coronakrisen og hvilke løsninger, mediebranchen vil kunne gøre brug af.

På mødet vil Danske Medier fremføre, at hele mediebranchen er hårdt ramt, og at der derfor er brug for en løsning, der tilgodeser alle medier på lige vilkår.

Danske Medier foreslår en løsning, der tager udgangspunkt i tabet af annonceindtægter og foreslår konkret, at alle publicistiske medier, der agerer under dansk lovgivning, og som har oplevet et tab af annonceindtægter på mere end 20%, skal kunne have adgang til en hjælpepakke.

Formand for Danske Medier Jesper Rosener udtaler:

”For Danske Medier er det afgørende, at en kommende hjælpepakke tilgodeser alle mediegrupper på lige vilkår. Her taler vi både dagblade, ugeaviser, special- og fagmedier samt kommercielle radioer og magasiner. De enkelte medier ville ved at gøre brug af regeringens hjælpepakke om lønkompensation kunne sende medarbejderne hjem og opnå en større økonomisk støtte, end det er tilfældet ved den særlige ordning, som vi her foreslår. Det er der imidlertid ingen medier, der har noget ønske om. Mediebranchen har et enormt samfundsansvar ikke mindst i den situation, vi står i nu, og det har ingen i branchen i sinde at svigte. Derfor er en særlig ordning for hele mediebranchen nødvendig. ”

Danske Medier vil desuden på mødet fremføre, at der med den løsning, som Danske Medier foreslår, lægges vægt på at undgå en konkurrenceforvridende situation og dermed på at sikre sammenhængskraften medierne imellem på et kritisk tidspunkt for hele branchen.

Kontakt adm. direktør Louise Brinker for mere information:
Tlf. 29773377
Mail: lbr@danskemedier.dk

Mest læste

Læs også

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)