Opdateret 11-05-2020: Dato for gå-hjem event og prisoverrækkelse
I år har der været flere indstillinger end nogensinde før til Danske Mediers Digitale Priser, der sætter fokus på innovation af det visuelle udtryk og brugen af digitale værktøjer i journalistikken. Niveauet har været højt, men juryen har nomineret en række projekter, som mediebranchen i særlig grad kan lade sig inspirere af.
Juryen har haft en hård opgave med at finde de projekter, som i år fortjener at blive hædret. Sigtelinjerne har været originalitet og stærkt digitalt dna. Projekterne skulle være gennemsyret af nytænkning og ikke kunne udvikles eller formidles uden digital teknologi. Juryen har kort sagt valgt at nominere de projekter, der sætter nye standarder.
Juryformand Jan Birkemose udtaler:
”Niveauet blandt de mange indstillinger var højt, og mange projekter kunne få en pris for høj kvalitet, god journalistik eller klog redaktionel tænkning. Men med valget at de hædrede projekter er der fundet nogle, som mediebranchen i særlig grad kan være stolte af og bruge som inspiration til ny innovation”.
Jan Birkemose, redaktør på Medietrends
Blandt de 51 indsendte bidrag, har juryen nomineret 15 indstillinger i fire kategorier. De nominerede indstillinger, der konkurrerer om guld, sølv og hædrende omtale er Børsen, Videncentret Bolius, Heartbeats, Danmarks Radio, Teknologiens Mediehus, TV 2 Danmark, Politiken, Jyllands-Posten, Nordjyske, BT og Kristeligt Dagblad.
Årets jury består af Jan Birkemose (formand), redaktør på Medietrends, Kamilla Harritsø, CSO på Jysk Fynske Medier, Simon Stilling, Director Group Media hos Better Collective & Filip Wallberg, Journalistisk lektor på SDU.
De Digitale Priser uddeles i fem kategorier og belønner det bedste inden for publicistisk og journalistiske udfoldelse på de digitale platforme. Prisen sætter fokus på det visuelle udtryk, og hvordan infografikkeren, layouteren og journalisten med kreativ udnyttelse af teknologier skaber de bedste fortællinger, brugeroplevelser, nyhedsflow, distribution, publicering og forretning.
Om uddelingen af Danske Mediers Digitale Priser
Offentliggørelsen af årets vindere i konkurrencen om Danske Mediers Digitale Priser finder sted sammen med overrækelsen af Årets Avisside ved et gå-hjem event mandag 15. juni (hvis omstændighederne tillader det) med internationalt besøg fra den grafiske designer, Norbert Küpper. Han har studeret design ved University of Applied Sciences i Düsseldorf. 1984 åbnede han „kontoret for avisdesign“ og var en af de første designere i Europa til at specialisere sig inden for dette designfelt.
Norbert har siden da redesignet mere end 180 aviser. Han arbejder hovedsageligt i de tysktalende lande, men har også designet aviser i Polen, Tjekkiet, Slovakiet og De Forenede Arabiske Emirater. I 1999 grundlagde han den europæiske design-konkurrence for aviser, som han stadig er ansvarlig for i dag. 184 aviser fra 25 lande deltog i den 21. konkurrence sidste år. Aviser fra Nordeuropa viser altid et højt niveau af skandinavisk design.
Norbert Küpper vil med sin mange års erfaring inden for design af aviser give os et indblik i prisvindende materiale fra andre europæiske lande. Han vil også inddrage eksempler fra Skandinavien.