Ny forbrugeraftalelov fra 13. juni

En ny forbrugeraftalelov træder i kraft 13. juni. Den indeholder bl.a. en række skærpede oplysningskrav, som danske virksomheder er forpligtet til at overholde. De nye krav i forbrugeraftaleloven får særlig betydning for aftaler indgået ved fjernsalg, dvs. hvor aftalen indgås ved fjernkommunikation, uden at parterne mødes fysisk fx internethandel.

 

Danske Medier har udarbejdet en vejledning om den nye lov. Se vejledningen.

 

Loven betyder, at hvis en virksomhed indgår aftaler ved fjernsalg fx ved salg på internettet eller via telefon, er det vigtigt, at den er bekendt med indholdet af den nye forbrugeraftalelov, så forretningsvilkår og forretningsgange er i overensstemmelse med de krav, der stilles i den nye forbrugeraftalelov.

 

De væsentligste ændringer handler i store træk om en øget oplysningspligt, ændringer i forhold til fortrydelsesretten, specifikke krav ved indgåelse af abonnementsaftaler, håndtering af returvarer og skærpede sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne.

Læs den nye forbrugeraftalelov

 

 

Læs også

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev