En ny forbrugeraftalelov træder i kraft 13. juni. Den indeholder bl.a. en række skærpede oplysningskrav, som danske virksomheder er forpligtet til at overholde. De nye krav i forbrugeraftaleloven får særlig betydning for aftaler indgået ved fjernsalg, dvs. hvor aftalen indgås ved fjernkommunikation, uden at parterne mødes fysisk fx internethandel.
Danske Medier har udarbejdet en vejledning om den nye lov. Se vejledningen.
Loven betyder, at hvis en virksomhed indgår aftaler ved fjernsalg fx ved salg på internettet eller via telefon, er det vigtigt, at den er bekendt med indholdet af den nye forbrugeraftalelov, så forretningsvilkår og forretningsgange er i overensstemmelse med de krav, der stilles i den nye forbrugeraftalelov.
De væsentligste ændringer handler i store træk om en øget oplysningspligt, ændringer i forhold til fortrydelsesretten, specifikke krav ved indgåelse af abonnementsaftaler, håndtering af returvarer og skærpede sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne.
Læs den nye forbrugeraftalelov