Orientering fra Danske Medier: Den nye forbrugeraftalelov og betydningen for fjernsalgsaftaler, herunder internethandel og abonnementsaftaler.

Den nye forbrugeraftalelov indeholder en række skærpede oplysningskrav, som danske virksomheder er forpligtet til at overholde, når loven træder i kraft pr. 13. juni 2014.De nye krav i forbrugeraftaleloven får særlig betydning for aftaler indgået ved fjernsalg, dvs. hvor aftalen indgås ved fjernkommunikation uden at parterne mødes fysisk fx internethandel.

 

Indgår din virksomhed aftaler ved fjernsalg fx ved salg på internettet eller via telefon, er det vigtigt, at du er bekendt med indholdet af den nye forbrugeraftalelov, således at du kan sikre dig, at dine forretningsvilkår og forretningsgange er i overensstemmelse med de krav, der stilles i den nye forbrugeraftalelov.

 

De væsentligste ændringer handler i store træk om en øget oplysningspligt, ændringer i forhold til fortrydelsesretten, specifikke krav ved indgåelse af abonnementsaftaler, håndtering af returvarer og skærpede sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne.

 

Læs vejledningen

Læs den nye forbrugeraftalelov

 

 

 

Mest læste

Læs også

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)