Orientering fra Danske Medier: Den nye forbrugeraftalelov og betydningen for fjernsalgsaftaler, herunder internethandel og abonnementsaftaler.

Den nye forbrugeraftalelov indeholder en række skærpede oplysningskrav, som danske virksomheder er forpligtet til at overholde, når loven træder i kraft pr. 13. juni 2014.De nye krav i forbrugeraftaleloven får særlig betydning for aftaler indgået ved fjernsalg, dvs. hvor aftalen indgås ved fjernkommunikation uden at parterne mødes fysisk fx internethandel.

 

Indgår din virksomhed aftaler ved fjernsalg fx ved salg på internettet eller via telefon, er det vigtigt, at du er bekendt med indholdet af den nye forbrugeraftalelov, således at du kan sikre dig, at dine forretningsvilkår og forretningsgange er i overensstemmelse med de krav, der stilles i den nye forbrugeraftalelov.

 

De væsentligste ændringer handler i store træk om en øget oplysningspligt, ændringer i forhold til fortrydelsesretten, specifikke krav ved indgåelse af abonnementsaftaler, håndtering af returvarer og skærpede sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne.

 

Læs vejledningen

Læs den nye forbrugeraftalelov

 

 

 

Læs også

Ny TCF-Standard: Hvad er det?

I den anledning inviterer IAB Europe til en 101-session for alle, der er interesserede i at få et fuldt overblik over; hvad TCF er, hvorfor det blev skabt, hvordan det fungerer, og hvilke virksomheder det er beregnet til. Webinaret vil give en fuldstændig forståelse af rammerne samt muligheden for at stille eventuelle spørgsmål.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev