Partierne bag den udskældte kviklånslov vil nu lave særregler, der kan løse problemerne for DBU og deres sponsorer.
Det er godt nyt for det danske fodboldlandshold, men det rykker desværre ikke ved de grundlæggende problemer ved kviklånsloven, som i praksis er endt med at straffe private medier, foreninger og organisationer økonomisk. Alt imens den ikke har løst udfordringerne med kviklån og betting.
Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:
Partierne er nødt til at arbejde med loven som en generel problemstilling og ikke kun angribe et lillebitte hjørne, der handler om et produkt, der har stor signalværdi
Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier.
Problemet for private medier
Når det kommer til digital annoncering, er forbuddet i praksis umuligt at efterleve. På nettet er salg og køb af digital annonceplads i høj grad automatiseret og afvikles i realtid. Det gør det umuligt for kviklåns-annoncører at sikre, at indkøb af annonceplads ikke overtræder forbuddet, da de aldrig kan vide, hvad en anden annoncør har købt i samme sekund. Kombinationerne af reklamer, der vises på et website, er typisk meget dynamisk og forskellig fra bruger til bruger.
En løsning for alle aktører
En løsning kunne være, at der indsættes en præcisering i loven om at reklamer fra virksomheder, der tilbyder finansielle ydelser, ikke skal anses som i strid med lovgivningen, hvis de ikke bevidst er placeret i sammenhæng med reklamer for spil. Alternativt kunne man vælge at begrænse reguleringen til et forbud af reklamer for forbrugslån med en ÅOP over en bestemt procentsats, så annoncører kan reklamere for alle andre produkter i vished om, at man ikke overtræde reglerne.
Allan Sørensen
Digital chef
as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81