Coronakrisen og nedlukningen af det danske samfund gik hårdt ud over mediernes annonceindtægter. Special- og nichemedierne klarede sig generelt godt igennem 2020. Relativt set. Den tendens lader til at fortsætte, nu hvor coronakrisen på nogle områder er klinget af, og jobmarkedet buldrer afsted. I tredje kvartal 2021 ses en markant stigning i annonceindtægterne, der dog ligesom det corona-relaterede fald, har store udsving alt efter branche.
I første kvartal 2021 var de fleste brancher præget af corona, nedlukninger og restriktioner. Her lå annonceomsætningen 10 procent lavere end samme kvartal i 2020, som vel at mærke også stod i coronaens tegn. Altså en hård start på året for branchen.
Allerede i andet kvartal kom der dog gang i annonceringen. Her lå annonceomsætningen 18 procent højere end samme periode i 2020. Det skal dog ses i relation til, at andet kvartal 2020 var der, corona satte sine måske tydeligste spor, så omsætningen her lå 19 procent lavere end 2019. Altså bød andet kvartal 2021 mest af alt på en stabilisering.
I tredje kvartal ses dog rigtig pæne vækstrater for specialmedierne med en stigning på 15 procent jævnfør samme periode sidste år, som lå syv procent lavere end 2019. En markant stigning, selv når man tager højde for det noget lavere niveau i 2020, som coronakrisen resulterede i.
Store forskelle på brancherne i tredje kvartal
Selvom vi med 3. kvartal samlet set ser en markant fremgang i annonceomsætningen, er der store forskelle mellem brancherne. ’Detailhandel, auto og hotel’ er meget naturligt fortsat coronapåvirket og ligger 6 procent under 2020, som ellers også var massivt coronaramt.
Til gengæld er ’Tjenesteydelser, rådgivning og økonomi’ steget med 23 procent, hvad der især kan tilskrives det fremadbulderende jobmarked. I 2020 lå den kategori på niveau med 2019, så det er en reel og markant stigning fra ”normalen”.