Phone_artikel_oplysning_2
 

Unge får rigtig mange nyheder fra de sociale medier – de stoler bare ikke på dem

Sociale medieplatforme er de unges primære kilde til nyheder på nettet. Det fastslår en ny rapport fra Kulturministeriet. Samtidig peger en række andre undersøgelser på, at unge til gengæld har langt mindre tillid til de nyheder, de bliver præsenteret for på de sociale medieplatforme.

I 2020 benyttede 69 % af de 15-24 årige sig af sociale medier som en kilde til nyheder, hvilket er en stigning på 10 procentpoint fra året før. Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen mener, at udviklingen maner til refleksion og handling, eftersom techgiganternes platforme ikke er underlagt nogen form for regulering.

Danske Medier er enige i, at der er behov for regulering af techgiganternes platforme. For det kan godt være, at unge får mange nyheder fra de sociale medier, men til gengæld stoler de ikke på dem. I juni viste Kulturministeriets egen rapport om mistillid og fake news, at hele 27 procent af de unge ikke er enige i, at de nyhedskilder, de benytter sig af, kun præsenterer dem for fake news ved en fejltagelse.

At det især er de sociale medieplatforme, som unge ikke har tillid til, bekræftes af Danske Mediers nylige undersøgelse om troværdigheden af nyheder, når man møder dem på henholdsvis digitale nyhedsmedier og sociale platforme. Her mente hele 69 % af de yngste respondenter, at nyheder var mest troværdige på digitale nyhedsmedier. Derimod var det kun 2 %, der havde mere tillid til nyhederne på de sociale medieplatforme.

Samtidig viste Kulturministeriets rapport om mistillid og fake news, at de unge også er den gruppe, hvor flest mener, at deres egne nyhedskilder kun bringer falske nyheder ved en fejltagelse. Det kan lyde paradoksalt, men peger i virkeligheden bare på, at de unge er mere delt i spørgsmålet end andre aldersgrupper.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, mener, at en del af forklaringen kan være, at man fx på Facebook ikke i ligeså høj grad foretager et aktivt valg om det nyhedsmedie, man vil benytte sig af. Man lader så at sige algoritmen vælge, og den vælger gerne indhold med en stærk emotionel appel, uanset om det er falskt eller sandt. Faktisk har franske og amerikanske forskere for nyligt dokumenteret, at falske nyheder under præsidentvalgkampen i 2020 fik seks gange så mange klik som faktuelt korrekte nyheder.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup kommenterer rapporterne sådan her:

Rapporterne peger på udfordringerne ved algoritmerne på de sociale medier, hvor de nyheder, der fremkalder de stærkeste følelser, ofte også er dem, som kommer bredest ud. Ethvert medie vil jo gerne være der, hvor danskerne er. Derfor er vi nødt til at være på de sociale medier. Vi kan ikke stille os over i et hjørne og sige, at vi ikke vil lege med dem. Så symbiosen fungerer. Problemet er bare, at vi ikke får betaling for det, og at techgiganterne derfor ikke bidrager til dansk journalistik, som er underlagt demokratisk kontrol via medieansvarsloven.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup

Læs også

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev