Digitale Priser Årets Avisside
 

Nominerede til Danske Mediers Designpriser 2022

Pressemeddelelse

Uddelingen af Danske Mediers Designpriser er lige om hjørnet. Konkurrencen har til formål at anerkende og hylde journalistik og formidling på tværs af platforme og finder i år sted den 2. juni på restaurant SULT i København med oplæg fra the New York Times.

Danske Mediers Designpriser er en sammenlægning af Danske Mediers digitale priser og Årets Avisside, så det er første gang begivenheden afholdes i dette format.

Der uddeles i alt 5 priser inden for nytænkende design, dataformidling, kommerciel kreativitet, anvendelse af formater og samlet formidling af den journalistiske fortælling. Begge priser uddeles i to kategorier – Nationale og Lokale/Regionale.

Herudover har juryen mulighed for at uddele en særpris. Forperson for årets jury Marianne Bahl er begejstret for de mange inspirerende og kreative indslag, som juryen har modtaget og gennemgået:

”Vi ser frem til at hylde de medier, der rummer det visuelt innovative og formidlingsmæssige aspekt på højt niveau, hvor historien fortælles mest originalt og klarest på tværs af platforme. Det har været en stor fornøjelse at gennemgå de mange indstillede projekter og opleve det høje niveau af kommunikationsgreb og formidlingsteknikker. De audiovisuelle og fx også de brugerinvolverende formater bruges strategisk og mere visuelt præcist i formidling af nyhedshistorier på de sociale medier end hidtil. Vi glæder os til at løfte sløret for årets vindere og fejre journalistikkens kreative udvikling og formåen.”

Marianne Bahl, Bahl Strategic Design

I år modtog juryen i alt 70 indstillinger, og ud fra deres vurdering er nedenstående 24 valgt som nominerede. Linket materiale er udvalgt til illustration af sekretariatet. 

Årets nominerede

Innovativt design

Landsdækkende medier

Kristeligt Dagblad Magasin

Anne-Sofie Christensen, Mediegrafiker
Rikke Tange, Digital Design Manager
Ida Kragh Pedersen, Journalist
Joanna Vallentin, Digital udviklingsredaktør
Stinne Andreasen, Digital redaktionschef

Lokale/regionale medier

Nordjyske: De Omvendte Vælgermøder

Johannes Jacobsen, Journalist
Tom Bue, Konceptchef

Nordjyske: Ulla eller Mads?

Claus Smidstrup, Journalist
Christian Made Hagelskjær, Digital visuel udvikler

Vigeur: Livet over bundlinjen

Kåre Berenthz-Nicolaisen, Markedsdirektør
Tom Bue, Chefredaktør

Dataformidling

Landsdækkende medier

DR: KV21 - Sejre. Nederlag og nye borgmestre

Nis Kielgast,Journalist
Alexander Hecklen, Journalist
Sofie Bangsgaard Jackson, Designer
Simone Møller, Designer
August Olaf Jersild, Journalist
Jonas Halgren, Udvikler
Johannes Wehner, Data
Frederik Storm, Redaktør

Morgenavisen Jyllands-Posten: Her blev der klappet højest og længst

Agnete Holk, Nyhedsgrafiker
Nikolaj Rytgaard, Politisk redaktør

Kommerciel Kreativitet

Landsdækkende medier

Kristeligt Dagblad: Nye Annonceformater

Ole Munk, Designchef
Pernille Gram, Annoncechef

Teknologiens Mediehus: Udvikling af klip – adgang på kryds af abonnementer

Anders Reinbothe, Digital designer
Mette Rosendahl, Udviklingsdirektør

Lokale/regionale medier

Sjællandske Medier Magasin

Charlotte Pour, Markedsdirektør
Betina Blomsterberg, Designchef

Vigeur: De første 100 dage

Helle Madsen, Journalist
Pernilla Abildtrup, Journalist og konceptudvikler

Formidlende Formater

Landsdækkende medier

TV2.DK: Hadbeskeder på nettet

Laura Byager Rabøl, Journalist
Amalie Rud Seerup, Journalist

DR Nyheder: Instagram

Michelle Frandsen, Redaktør
Lise Grønvald, Designer
Caroline Vendelboe, Journalist
Frederik Storm, Redaktør

DR Nyheder: Explainer

Explainer-redaktion:
Alexander Jonassen, journalist
Christian Klein, journalist
Camilla Stage, journalist
Mads Bo Nielsen, klipper
Bardur Thomsen, klipper
Mads Peter Ogstrup Nielsen, grafiker
Morten Stig Nielsen, grafiker
Jakob Skov Jakobsen, Redaktør

Lokale/regionale medier

TV SYD: De døde gadehunde

Jesper Nygaard, Chefredaktør
Stefan Jørgensen, Journalist

Nordjyske: De Omvendte Vælgermøder

Johannes Jacobsen, Journalist
Tom Bue, Konceptchef

Vigeur: Kaffebrief

Karen Haaning, Journalist
Pernilla Abildtrup, Journalist
Vivian Lamhauge, Journalist

Årets Fortælling

Landsdækkende medier

DR: Kødædende bakterier

Annegerd Lerche, Journalist
Emil Thorbjörnsson, Designer
Jens Lykke Brandt, Udvikler
Thomas Rix, Udvikler
Alexander Klug, Foto
Kim Schou, Redaktør

Kristeligt Dagblad: Kirstens hjerne

Lise Kabell Søgaard, Journalist
Mikkel Møller Jørgensen, Visuel journalist
Sara Gro Vagtholm, Digital storyteller
Stinne Andreasen, Digital redaktionschef

Kristeligt Dagblad: Magnus er sit hoved

Maja Funch, Journalist
Mikkel Møller Jørgensen, Visuel journalist
Stinne Andreasen, Digital redaktionschef
Sara Gro Vagtholm, Visuel storyteller

Tillykke til de nominerede og tak til juryen: 

Aslak Gottlieb, Iværksætter, freelancer 

Cathrine Ertmann, freelance fotograf 

Jan Birkemose, medietrends.dk 

Kamilla Harritsø, Harritsø 

Kasper Saugmann, Den Uafhængige 

Marcus Møller Bitsch, fotograf, animator og illustrator 

Marianne Bahl, Bahl Visuel Strategi (forperson) 

Rikke Bekker, Fyns Amts Avis 

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev